Geldboete voor eigenaar waterspeeltoestel na dodelijk ongeluk

Rechtbank Overijssel 20 oktober 2022, ECLI:NL:RBOVE:2022:3037

De rechtbank Overijssel veroordeelt een 51-jarige man tot twee geldboetes van 21.750 euro voor dood door schuld en het overtreden van de Warenwet. Op 16 juni 2021 verdronk een achtjarig meisje terwijl zij speelde op een opblaasbaar waterspeeltoestel in Kapel-Avezaath. Hoewel de rechtbank overtuigd is dat de man deze situatie nooit heeft gewild, had hij als eigenaar van het speeltoestel anders moeten en kunnen handelen om de kans op een ongeluk te verkleinen. De man heeft aanmerkelijk nalatig gehandeld, waardoor het meisje is overleden. Het speeltoestel voldeed niet aan het Warenbesluit attractie- en speeltoestellen en er waren te weinig toezichthouders aanwezig.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Strafbeschikking voor ongeval bij tokkeltoren

Tijdens Festival Ploegendienst bij de Galderse Meren in Breda liep een vrouw (slachtoffer) op 25 mei 2019 zwaar lichamelijk letsel op nadat zij bij haar afsprong van een tokkeltoren ca. 8 meter naar beneden viel. Zowel de eigenaar van het bedrijf dat de tokkelbaan op het festival exploiteerde, als de hoofdinstructeur hebben zich volgens het OM schuldig gemaakt aan het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel door schuld.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Transportbedrijf niet verantwoordelijk voor dodelijk ongeval in loods

Rechtbank Oost-Brabant 3 oktober 2022, ECLI:NL:RBOBR:2022:4116

De rechtbank oordeelt dat een transportbedrijf uit Alblasserdam niet verantwoordelijk is voor het creëren van een gevaarlijke situatie voor haar werknemers. Een werknemer kwam om het leven toen hij in een loods van een ladder viel.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Geen sprake van handelen of nalaten i.s.m. Arbowetgeving waardoor situatie in het leven is geroepen waarvan verdachte wist of redelijkerwijs moest vermoeden dat daardoor levensgevaar te verwachten was

Rechtbank Oost-Brabant 3 oktober 2022, ECLI:NL:RBOBR:2022:4116

Op 20 februari 2020 vond een ongeval plaats in een loods van verdachte, als gevolg waarvan het Slachtoffer is overleden. Slachtoffer was in dienst bij verdachte als vrachtwagenchauffeur. Toen één van de overheaddeuren van de loods niet meer dicht ging, heeft hij dit geprobeerd te verhelpen door met een ladder boven de deuropening te klimmen. Hij is hierbij van circa 4,5 meter hoogte naar beneden gevallen. Een gevaarlijke situatie is pas ontstaan toen het Slachtoffer op eigen initiatief via een ladder, zonder gebruik te maken van valbescherming, boven de overheaddeur is geklommen in een poging om de overheaddeur weer dicht te krijgen, en niet door het regulier gebruik van een deur die slecht werd onderhouden. Daarmee heeft het Slachtoffer – buiten zijn normale werkzaamheden om – zeer gevaarlijk gehandeld. Deze situatie was voor verdachte niet voorzienbaar. Naar het oordeel van de rechtbank is, onder deze omstandigheden, geen sprake van handelen of nalaten in strijd met de Arbowetgeving waardoor een situatie in het leven is geroepen waarvan verdachte wist of redelijkerwijs moest vermoeden dat daardoor levensgevaar of ernstige gezondheidsschade voor werknemers ontstond of te verwachten was.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Ongevalsonderzoek en leren

De toepassing van incident- en ongevalsonderzoek (voorvalonderzoek) in de toezichtpraktijk lijkt in populariteit toe te nemen. Terwijl dit gebeurt, ligt voorvalonderzoek theoretisch steeds meer onder vuur vanuit de zogeheten Safety II-benadering. Het idee dat voorvalonderzoek faalmechanismen blootlegt, is breed verspreid. De Safety II-benadering laat zien dat alleen het onderzoeken van voorvallen, zonder ook te onderzoeken wanneer en waarom het niet tot falen komt, tot verkeerde conclusies kan leiden en het risico op falen juist kan vergroten. Desondanks biedt het onderzoeken van voorvallen toezichthouders een kans om met hun onderzoek aan te sluiten op de leeromgeving van beleid en uitvoering. Op basis van literatuur en een onderzoek naar het leervermogen van Rijkswaterstaat formuleren we in deze bijdrage enkele lessen voor toezichthouders die hun voorvalonderzoek willen aansluiten op beleid en uitvoering. Belangrijk blijkt dat voorvalonderzoek geen speldenprik is, maar onderdeel van het ‘systeemleren’ bij beleids- en uitvoeringsorganisaties. Ook staat of valt leren met de selectie van (bijna-)incidenten en -ongevallen die worden onderzocht. Tevens gaan leren en schuldvragen niet goed samen, is het van belang te zorgen voor (institutioneel) geheugen en moeten ook toezichthouders mee in de trend dat steeds meer publieke taken door netwerken van organisaties worden uitgevoerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^