Naming and shaming door de AFM; nu ook zónder wettelijke grondslag

Naming and shaming door toezichthouders is wijdverbreid. Ook AFM en, zelfs, DNB doen er inmiddels driftig aan mee. Belangrijke toezichtswetten zoals de Wft en de Wwft kennen zelfs het uitgangspunt dat alle bestuurlijke sancties integraal en ongeanonimiseerd (uiteindelijk) openbaar worden gemaakt. Dat geldt dus ook voor boetebesluiten. Die moeten zelfs vaak vroegtijdig worden gepubliceerd, dus nog voordat een rechter heeft geoordeeld over de rechtmatigheid ervan. De kritiek dat dit in strijd is met de onschuldpresumptie, is al lang verstomd. De publicerende toezichthouder is een gegeven en gaat ook niet meer weg. Op de websites van zowel de AFM als DNB prijken inmiddels vele sanctiebesluiten.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bernadette Ossendorp Chief Food Safety Officer bij de NVWA

Bernadette Ossendorp is per 1 oktober 2022 benoemd als Chief Food Safety Officer (CFSO) bij de NVWA. Deze functie is belangrijk voor het optimaal inzetten van de toezichtscapaciteit van de NVWA op de grootste voedselveiligheidsrisico's. Tevens is de functie van Bernadette van belang voor het onderhouden van externe verbindingen van de NVWA op het vakgebied. Goed contact met het bedrijfsleven, NGO's, VWS, LNV en autoriteiten in andere landen zijn randvoorwaardelijk om de maatschappelijke opgaven op het gebied van voedselveiligheid te kunnen realiseren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Wijziging Wet Bibob per 1 oktober 2022 (tweede tranche)

Op 1 oktober 2022 is de gewijzigde Wet Bibob (tweede tranche) in werking getreden. De wetswijziging van de Wet Bibob tweede tranche is een vervolg op de wetswijziging Wet Bibob eerste tranche die op 1 augustus 2020 in werking is getreden. Het wetsvoorstel tweede tranche leidt onder andere tot een verruiming van de bevoegdheden tot informatiedeling tussen het LBB en overheden en tussen overheden onderling. Zo wordt er een tipfunctie tussen overheden onderling geregeld en kunnen overheden via het nieuwe Bibob-register bij het Landelijk Bureau Bibob (LBB) navragen of eerder een gevaar is gesignaleerd over personen die betrokken zijn bij een vergunning, subsidie, overheidsopdracht of vastgoedtransactie. Overheden krijgen zelf ook toegang tot dit register om hierin hun eigen gevaarsconclusies te registreren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Ongevalsonderzoek en leren

De toepassing van incident- en ongevalsonderzoek (voorvalonderzoek) in de toezichtpraktijk lijkt in populariteit toe te nemen. Terwijl dit gebeurt, ligt voorvalonderzoek theoretisch steeds meer onder vuur vanuit de zogeheten Safety II-benadering. Het idee dat voorvalonderzoek faalmechanismen blootlegt, is breed verspreid. De Safety II-benadering laat zien dat alleen het onderzoeken van voorvallen, zonder ook te onderzoeken wanneer en waarom het niet tot falen komt, tot verkeerde conclusies kan leiden en het risico op falen juist kan vergroten. Desondanks biedt het onderzoeken van voorvallen toezichthouders een kans om met hun onderzoek aan te sluiten op de leeromgeving van beleid en uitvoering. Op basis van literatuur en een onderzoek naar het leervermogen van Rijkswaterstaat formuleren we in deze bijdrage enkele lessen voor toezichthouders die hun voorvalonderzoek willen aansluiten op beleid en uitvoering. Belangrijk blijkt dat voorvalonderzoek geen speldenprik is, maar onderdeel van het ‘systeemleren’ bij beleids- en uitvoeringsorganisaties. Ook staat of valt leren met de selectie van (bijna-)incidenten en -ongevallen die worden onderzocht. Tevens gaan leren en schuldvragen niet goed samen, is het van belang te zorgen voor (institutioneel) geheugen en moeten ook toezichthouders mee in de trend dat steeds meer publieke taken door netwerken van organisaties worden uitgevoerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Toezicht in Spagaat?

Onze maatschappij staat voor grote problemen en complexe uitdagingen. De ‘crises’ zijn inmiddels talrijk. Van de nog altijd voortdurende coronacrisis tot aan de steeds nijper wordende woningcrisis en klimaat- en stikstofcrises, maar denk ook aan de onderwijscrisis, de zorgcrisis en de crisis van de rechtsstaat. Al deze crises zadelen ons op met buitengewoon ingewikkelde vragen. Hoe lossen we bijvoorbeeld het lerarentekort in het onderwijs op? Hoe houden we onze gezondheidszorg betaalbaar en toegankelijk voor iedereen die deze nodig heeft? En hoe beperken we de impact van de opwarming van de aarde op de welvaart en het welzijn van toekomstige generaties?

Read More
Print Friendly and PDF ^