Invulling uitspraak Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State over boetenormbedragen

Rechtbank 3 juli 2023 Noord-Nederland, ECLI:NL:RBNHO:2023:7024

De op 13 juli 2022 door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State ingezette lijn omtrent te maken onderscheid tussen opzet, grove schuld en normale verwijtbaarheid bij het opleggen van een bestuurlijke boete, heeft ertoe geleid dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat zijn beleidsregels omtrent boeteoplegging wegens overtreding van de Arbeidstijdenregelgeving heeft aangepast. De daarin opgenomen boetebedragen zien op normale verwijtbaarheid. De rechtbank Noord-Hollland oordeelt, in een recente uitspraak, dat die bedragen niet onevenredig zijn en dat de beboete partij niet heeft aangetoond dat sprake is van verminderde verwijtbaarheid.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Wettelijke basisbedragen voor bestuurlijke boetes – een verouderd concept?

Het financieel recht kent boeteregimes met wettelijke basisbedragen. Op overtreding van normen staan uiteenlopende boetemaxima, waaraan steeds een basisbedrag is gekoppeld van de helft van dit maximum. Inmiddels kennen we basisbedragen die uiteenlopen van € 500.000 tot € 10.000.000. In dit artikel worden kritische kanttekeningen geplaatst bij het bestaande systeem van wettelijke basisbedragen, zowel uit praktisch als meer principieel oogpunt. Een idee is om afscheid te nemen van wettelijk vastgestelde basisbedragen en in de wet uitsluitend boetemaxima op te nemen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State over nemo tenetur

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State 26 juli 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2862

Het nemo tenetur-beginsel is niet al van toepassing als de betrokkene niet kan uitsluiten dat een boete of vervolging zal volgen. Dat is volgens de hoogste bestuursrechter een te ruime uitleg van art. 6 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. Die uitleg zou er namelijk toe leiden dat het onderzoek door een toezichthouder ernstig wordt bemoeilijkt, óók als dit slechts tot toezicht strekt en wellicht helemaal niet in een bestuurlijke boete zal uitmonden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Eén uniform overtredersbegrip in het bestuursrecht?

Op 15 februari jl. verscheen de conclusie van staatsraad advocaat-generaal P.J. Wattel (Wattel), een conclusie waar menig handhavingsjurist naar heeft uitgekeken. Wattel was door de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (Afdeling) gevraagd om een conclusie te nemen over de invulling van het begrip ‘overtreder’ in het bestuursrecht ten opzichte van het begrip ‘functioneel daderschap’ in het strafrecht. Hij concludeert dat er ‘licht zit’ tussen de invulling van deze begrippen en dat dit niet strookt met de bedoeling van de wetgever om één uniform overtredersbegrip te hanteren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Functioneel daderschap in de bestuursrechtelijke praktijk

Sinds 31 mei 2023 sluit de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State aan bij de strafrechtelijke criteria voor functioneel daderschap voor de beantwoording van de vraag of een natuurlijk persoon of rechtspersoon die een verboden handeling niet zelf fysiek heeft verricht als ‘overtreder’ in de zin van artikel 5:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht kan worden aangemerkt. De criteria zijn inmiddels in een tweetal uitspraken toegepast.

Read More
Print Friendly and PDF ^