Dagvaarding nietig wegens onvoldoende feitelijk omschreven valsheid, vrijspraak faillissementsfraude wegens ontbreken intentie op benadeling schuldeisers

Rechtbank Rotterdam 12 oktober 2022, ECLI:NL:RBROT:2022:8448

In deze zaak wordt de dagvaarding nietig verklaard wegens onvoldoende feitelijk omschreven valsheid. Uit de tekst van de tenlastelegging blijkt niet waaruit de valsheid van de daarin genoemde geschriften zou bestaan. Dit betekent dat de tenlastegelegde valsheid in geschrift slechts een omschrijving is van de kwalificatie van het strafbare feit, terwijl niet is omschreven waaruit de verweten gedragingen feitelijk bestaan. Voorts volgt vrijspraak voor faillissementsfraude wegens het ontbreken van de intentie op benadeling van schuldeisers. Er is onvoldoende wettig en overtuigend bewijs dat de verdachte opzet had op de onttrekking van gelden of goederen aan de boedel met de bedoeling om de schuldeisers in hun verhaalsmogelijkheden op de rechtspersoon te benadelen. En ook vrijspraak voor het ten laste gelegde niet voeren van een (juiste) administratie. De enkele mededeling van de curator dat sprake is van tegenstrijdige informatie is onvoldoende om te kunnen vaststellen dat er geen (juiste) administratie is gevoerd. Enig ander bewijs met betrekking tot het niet voeren van een juiste administratie van de omzet ontbreekt in het dossier.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Faillissementsfraude: Ben je gehouden aan de oproep van de curator tot het verstrekken van inlichtingen te voldoen wanneer je op datum faillissement geen bestuurder meer was?

Rechtbank Rotterdam 12 september 2022, ECLI:NL:RBROT:2022:8009

Het was de vraag of de verdachte gehouden was gevolg te geven aan de oproep van de curator tot het verstrekken van inlichtingen op grond van artikel 194 Sr, aangezien hij op de datum van het faillissement geen bestuurder meer was van naam bureau en de inlichtingenplicht op dat moment alleen gold voor bestuurders van de failliete rechtspersoon en niet (zoals vanaf 1 juli 2017 wel het geval is) ook voor personen die in de drie aan het faillissement voorafgaande jaren bestuurder waren. De verdachte heeft niet weersproken dat hij gehouden was de gevraagde inlichtingen te verstrekken. De rechtbank oordeelt dat hij inderdaad die verplichting had, gelet op het doel en de strekking van artikel 106 van de Faillissementswet, namelijk dat de curator een aanspreekpunt heeft dat hem inlichtingen kan verschaffen die van belang zijn voor een goede afwikkeling van het faillissement.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Justis boekt opnieuw successen in onderzoeken naar faillissementen

Justis draagt zorg voor de uitvoering van de Garantstellingsregeling curatoren 2012 (GSR). Via deze regeling kunnen curatoren juridische acties in de afwikkeling van een faillissement vergoed krijgen. Mede dankzij de GSR zijn wederom verschillende faillissementen succesvol afgewikkeld. Een voorbeeld: Bij een investeringsmaatschappij was mogelijk sprake van een piramidespel en werd geld van beleggers gebruikt voor privédoeleinden. De curator heeft een groot deel van het vooronderzoek in het buitenland moeten uitvoeren en beslag moeten leggen. Met behulp van de garantie die de curator hiervoor heeft ontvangen is het gelukt te schikken voor een bedrag van ruim € 150.000.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Doorzoekingen in faillissementsfraude onderzoek

Op dinsdag 20 september heeft de FIOD doorzoekingen verricht in drie woningen en een bedrijfspand in Ouddorp, Berkel en Rodenrijs en Rotterdam. Een 76-jarige man uit Ouddorp en een 46-jarige man uit Berkel en Rodenrijs worden verdacht van faillissementsfraude. De verdachten zijn niet aangehouden. Tijdens de doorzoekingen in de woningen is beslag gelegd op digitale en fysieke administratie. Het onderzoek van de FIOD is gestart na een melding van faillissementsfraude door een curator. In totaal gingen zeven ondernemingen, die actief waren in de apothekersbranch, in 2020 failliet. De 76-jarige verdachte was op dat moment bestuurder van zes van de zeven ondernemingen. Hij wordt verdacht van het niet voldoen aan de wettelijke inlichtingen- en administratieplicht, het onttrekken van activa aan de boedel en het niet opstellen van jaarrekeningen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Moet de Kamer van Koophandel meer doen aan fraudebestrijding?

Op 11 juli zijn door Inge van Dijk (Kamerlid CDA) kamervragen gesteld naar aanleiding van het bericht ‘De Kamer van Koophandel moet meer doen aan fraudebestrijding’. De KVK levert met het beheer van het Handelsregister een bijdrage aan de handhaving door de overheid. De KVK heeft echter geen zelfstandige signalerende rol aangezien de KVK geen toezichthouder is. Ten aanzien van het bestrijden van fraude en witwassen geldt dat de KVK hier geen zelfstandige rol in heeft. Tegelijkertijd is het Handelsregister van de KVK, waar het register met gegevens van uiteindelijk belanghebbenden (UBO-register) eveneens deel van uitmaakt, wel een belangrijke bron van informatie voor bevoegde autoriteiten, meldingsplichtige instellingen en andere partijen, zoals bijvoorbeeld onderzoeksjournalisten. Deze partijen gebruiken de informatie vanuit hun respectievelijke rol in het voorkomen van witwassen en financieren van terrorisme en het aanpakken van misstanden.

Read More
Print Friendly and PDF ^