Contant geld: hoe rechters omgaan met een witwasvermoeden en de verklaring van verdachte

Contant geld is een van de grootste risico’s voor witwassen. Om de barrières voor witwassen te verhogen worden er steeds meer maatregelen genomen, zoals de introductie van een verbod op contante betalingen vanaf € 3.000 voor beroeps- of bedrijfsmatige handelaren in goederen. Het is van belang om een goede balans te vinden tussen de noodzaak om risico’s voor witwassen te beperken en het belang van het in stand houden van een toegankelijk betalingsverkeer. Het afschaffen van contant geld is waarschijnlijk geen optie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Tussen plan en aanpak. Over het wetsvoorstel Wet plan van aanpak witwassen

Deze bijdrage bespreekt het wetsvoorstel Wet plan van aanpak witwassen, dat de minister van Financiën in oktober 2022 voor behandeling bij de Tweede Kamer heeft ingediend. Het voorstel bevat maatregelen om witwaspraktijken effectiever te bestrijden. Eerdere versies van het voorstel konden rekenen op fundamentele bezwaren, onder meer van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Afdeling advisering van de Raad van State. Deze bezwaren hielden vooral verband met de gezamenlijke monitoring van banktransacties – de AP sprak van een ‘bancair sleepnet’. Een kernvraag in dit artikel is in hoeverre de regering aan deze bezwaren tegemoet is gekomen, waarbij in het bijzonder zal worden ingegaan op de gezamenlijke monitoring van banktransacties.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De voorgestelde rechterlijke toetsing bij hoge transacties: een rechtsvergelijking met de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk

Op 4 september 2018 kopte een persbericht dat het Openbaar Ministerie (hierna: OM) naar buiten bracht: ‘ING betaalt 775 miljoen vanwege ernstige nalatigheden bij voorkomen witwassen’. ING betaalde dit miljoenenbedrag in het kader van een hoge transactie, waarbij de bank werd verweten zich schuldig te hebben gemaakt aan jarenlange en structurele overtreding van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. Door deze schikking kon de strafzaak buitengerechtelijk worden afgedaan en hoefde deze niet voor de rechter te komen. Dit bleef echter niet onopgemerkt. Deze transactie alsook latere schikkingen tussen het OM en bijvoorbeeld ABN AMRO hebben tot veel discussies en zelfs Kamervragen geleid. Ondanks dat de transactie de afgelopen jaren een krachtig middel is gebleken om strafzaken in het financieel-economisch strafrecht af te doen, is er veel kritiek geuit op het transactieproces. Het transigeren zou klassenjustitie bewerkstelligen, een afkoping van schuld betreffen en weinig transparant zijn. In het kader hiervan is herhaaldelijk geopperd om een gerechtelijk controlemoment in te bouwen bij de totstandkoming van een schikking.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Zelfkritisch op boetebesluiten

Op vrijdag 21 oktober 2022 woonde ik als trotse vader in de Utrechtse Janskerk de diploma-uitreiking bij van mijn jongste zoon. Hij kreeg zijn bachelor-diploma rechtsgeleerdheid uitgereikt en werd voor die gelegenheid toegesproken door (onder meer) sanctierecht-­advocaat Oscar Pluimer, alumnus van de Universiteit Utrecht. Ondanks het feestelijke karakter van de bijeenkomst, hield Pluimer ons een tamelijk somber beeld voor. Aan de hand van indringende voorbeelden uit de rechtspraktijk betoogde hij dat aan de instrumentele functie van het strafrecht vaak meer gewicht wordt toegekend dan aan de waarborgfunctie. Geheel in de traditie van de Utrechtse school, brak hij een lans voor de waarborgfunctie van het recht. Hij sloot af met een oproep aan de studenten in hun latere werkzame leven een scherp oog te houden voor evenwichtige balans tussen die functies.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Wet Vifo tegen de achtergrond van de Europese regelgeving

Nederland is een van de aantrekkelijkste bestemmingen ter wereld voor buitenlandse directe investeringen (BDI). Buitenlandse investeerders werden en worden ­actief ondersteund door het Netherlands Foreign Investment Agency. Toch voert Nederland binnenkort een ­algemene voorafgaande toetsing van buitenlandse ­investeringen in met de Wet veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames (Wet Vifo). De Wet Vifo kan niet los gezien worden van de EU-verordening tot vaststelling van een kader voor de screening van buitenlandse directe investeringen in de Unie (FDI-verordening). Dit artikel bespreekt beide instrumenten. Aangezien de FDI-verordening sinds haar inwerkingtreding op 11 oktober 2020 het kader vormt voor investeringstoetsing in de Europese Unie (EU), wordt begonnen met dit instrument.

Read More
Print Friendly and PDF ^