Fraudemanagement hoger op de agenda bij bedrijven
/Het eerste wereldwijde frauderapport van Experian biedt nieuwe inzichten in hoe bedrijven hun risico’s kunnen beheersen en tegelijkertijd omzet kunnen verhogen door bedrijfsstrategieën en fraudepreventie te combineren in een toenemende digitale wereld.
Experian identificeert in haar rapport de volgende vijf trends met betrekking tot fraudemanagementstrategieën:
- Van een ‘one-size-fits-all’ oplossing naar een oplossing op maat: door ervoor te zorgen dat de gekozen oplossing past bij de grootte van het bedrijf en het aanbod van diensten, worden fraudeurs beter opgespoord zonder dat een groot aantal klanten er last van heeft.
- Informatie over de universele klant is de kern van fraudemanagement en marketing: het verzamelen van informatie over het on- en offline gedrag van klanten helpt om afwijkingen in het klantgedrag sneller te detecteren en zo fraudeurs eerder te ontdekken.
- Het eigen netwerk verbreden middels samenwerkingen: fraudeurs hebben toegang tot meer data dan ooit. Het is als bedrijf niet meer mogelijk om zelfstandig de strijd tegen fraude aan te gaan. Om toegang te krijgen tot meer data en informatie over de universele klant, is het van groot belang dat bedrijven samenwerken met leveranciers, partners en concurrenten.
- Het gebruik van zogeheten ‘subscription-based’ systemen bevordert de flexibiliteit en snelheid in fraudemanagement: steeds vaker kiezen bedrijven voor ‘subscription-based’ systemen. Doordat zulke systemen constant worden geüpgraded en zorgen voor toegang tot nieuwe fraudemanagementtools, is het mogelijk om sneller te reageren op dreigingen; onafhankelijk van sector of locatie.
- Het kiezen van toekomstbestendige fraudemanagement oplossingen: bedrijven hebben toegang nodig tot een breed scala aan traditionele en nieuwe technologieën om digitale zwaktepunten, waar fraudeurs zich graag op richten, te ontdekken en op te lossen.
“Er heerst een mentaliteit dat verlies als gevolg van fraude nu eenmaal hoort bij zakendoen,” zegt Beatrice Larregle, Market President bij Experian in Nederland. “Maar de manier waarop fraude wordt gepleegd, ontwikkelt zich. De verliezen nemen toe; een status quo is niet meer effectief en wordt niet meer geaccepteerd. We zouden allemaal net zo vooruitdenkend te werk moeten gaan op het gebied van fraudemanagement als we doen op het gebied van operationele activiteiten en marketing. Daarmee kun je pro-actief fraude bestrijden in plaats van af te wachten tot het je treft. Echt weten en begrijpen wie je klanten zijn, is cruciaal voor het succes van fraudemanagement.”