De Wet Bibob & het eigen onderzoek van bestuursorganen

Sinds 1 juni 2003 kunnen verschillende bestuursorganen bij een aantal beschikkingen gebruik maken van de Wet Bibob. In dit rapport van het WODC staat de volgende vraag centraal: Hoe kan de Bibob-procedure zo worden ingericht dat bestuursorganen zo snel mogelijk over een goed en rechtmatig tot stand gekomen advies beschikken ten behoeve van hun besluitvorming? 

Ter beantwoording van deze vraag zijn twee deelonderzoeken verricht. Het eerste deelonderzoek betrof een inventarisatie van de huidige samenwerking en informatie-uitwisseling, terwijl in het kader van het tweede deelonderzoek een scenarioverkenning is verricht. 

Lees verder:

 

Meer weten over de Wet Bibob? Kom dan op 23 april 2015 naar de Cursus Wet Bibob.

Tijdens deze cursus wordt, naast het juridisch kader en de relevante rechtspraak, ingegaan op deze problematische aspecten van de Wet Bibob. Ook komen de verschillende aspecten van de advisering in het kader van de Wet Bibob aan bod en worden tips & tricks gegeven voor strafrechtjuristen met het oog op het bestuursrechtelijke karakter van de Bibob-procedure.

Klik hier voor meer informatie.

Print Friendly and PDF ^

Toepassing van de Wet bibob in de vastgoedsector

De Wet bibob wordt hoofdzakelijk toegepast op vergunningen. Sinds 1 juli 2013 is de wet ook van toepassing op vastgoedtransacties waarbij een overheidsinstantie partij is. De wet stelt hen in staat onderzoek te laten verrichten naar de wederpartij om na te gaan of de transactie kan worden aangegaan of in stand kan worden gelaten zonder dat daardoor criminele activiteiten worden gefaciliteerd.

Verschillende gemeenten zijn inmiddels bezig met de implementatie van de Wet bibob in de vastgoedsector. Zij kunnen daarbij gebruik maken van de onlangs door het Ministerie van Veiligheid en Justitie uitgebrachte ‘Handreiking voor de implementatie en toepassing van de Wet Bibob bij vastgoedtransacties van de overheid’.

Lees verder:

Print Friendly and PDF ^

Deventer moet vergunningaanvragen prostitutieramen in behandeling nemen

De burgemeester heeft ten onrechte vier aanvragen buiten behandeling gelaten voor exploitatievergunningen voor 30 prostitutieramen in vier panden aan de Bokkingshang in Deventer. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag afgelopen woensdag. De burgemeester had in november 2013 geweigerd om de aanvragen in behandeling te nemen, omdat Azalea B.V. als beoogd exploitant en huurder van de panden geen informatie had overgelegd over de overdracht en financiering daarvan. Volgens de burgemeester is deze informatie noodzakelijk om op grond van de Wet Bibob een zorgvuldig besluit te kunnen nemen. Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen hoger beroep mogelijk.

Oordeel Raad van State

De Raad van State is van oordeel dat de burgemeester door de gegevens op te vragen vóór het in behandeling nemen van de aanvragen, in feite vooruit loopt op de inhoudelijke beoordeling daarvan. Daarbij had Azalea, als huurder van de panden, geen mogelijkheden om op grond van de huurovereenkomst de gevraagde informatie af te dwingen bij de verhuurder. Ook daarbuiten waren er 'geen redelijke mogelijkheden' voor Azalea om aan deze informatie te komen. De Raad van State bevestigt hiermee een eerdere uitspraak van de rechtbank Overijssel.  De burgemeester moet nu alsnog inhoudelijk op de aanvragen beslissen.

Bokkingshang

Azalea B.V. wil in vier panden aan de Bokkingshang in Deventer raamprostitutie mogelijk maken. In het voorjaar van 2011 sloot de burgemeester de 30 ramen nog omdat de toenmalige exploitant geen deugdelijke financiële onderbouwing van zijn bedrijfsvoering kon overleggen.​

Bron: de Rechtspraak

Print Friendly and PDF ^