Cursus Wet Bibob

Op 1 juni 2003 is de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) in werking getreden. Deze wet biedt bestuursorganen zoals gemeenten, provincies en het Rijk handvatten om de integriteit van houders en/of aanvragers van vergunningen en subsidies te toetsen en moet voorkomen dat de overheid onbedoeld criminele activiteiten faciliteert door middel van het verlenen van vergunningen, subsidies, of bij aanbestedingen.

De toepassing van de Wet Bibob is echter niet onomstreden. In voornamelijk de bestuursrechtelijke literatuur is veel kritiek geuit op deze wet. De kritiek heeft onder andere betrekking op het feit dat de intrekking van een beschikking op grond van de Wet Bibob onder omstandigheden wellicht is aan te merken als een ‘criminal charge’ en in het verlengde hiervan sprake is van een gebrek aan rechtsbescherming voor de betrokkene(n). Voorts wordt het gedoogbeleid ten aanzien van de coffeeshops als problematisch ervaren (‘achterdeurproblematiek’).

Tijdens deze cursus wordt, naast het juridisch kader en de relevante rechtspraak, ingegaan op deze problematische aspecten van de Wet Bibob. Ook komen de verschillende aspecten van de advisering in het kader van de Wet Bibob aan bod en worden tips & tricks gegeven voor strafrechtjuristen met het oog op het bestuursrechtelijke karakter van de Bibob-procedure.

 

Programma

 

Reimer Veldhuis (Pels Rijcken) & Matthijs IJzerman (Landelijk Bureau Bibob)

Juridisch kader & Relevante rechtspraak

  • Juridisch kader, inclusief wetswijzigingen per 1 juli 2013
  • Bespreking van de kernbepaling: artikel 3 Wet Bibob
    • Mogelijkheden van bestuursorganen (o.a. weigering of intrekking van een vergunning)
    • Weigeringsgronden (de ‘A-grond’ en ‘B-grond’ en andere gronden)
    • Het begrip ernstig gevaar
    • De rol van derden: Bibob-relaties (o.a. zakelijke samenwerkingsverbanden)
    • Bewijslast onder het regime van de Wet Bibob.
  • Relevante rechtspraak
  • Adviezen van het Landelijk Bureau Bibob
    • Waarom worden deze adviezen gevraagd (financiering onduidelijk, tip van het OM)?
    • Hoe komt een dergelijk advies tot stand komt?
    • Welke informatie ligt eraan ten grondslag?
    • Van welke (open en gesloten) bronnen wordt gebruik gemaakt?
    • Het delen van informatie tussen bestuursorganen en informatie-uitwisseling tussen bestuursorganen en het Openbaar Ministerie
    • Hoe wordt door bestuursorganen omgegaan met deze adviezen en hoe moet de rechter ermee omgaan?
  • Tips & trics voor strafrechtjuristen ten aanzien van Bibob-procedures

 

 

Benny van der Vorm (Tilburg University)

Wet Bibob, Strafrecht & EVRM 

  • Knel- & discussiepunten Wet Bibob, o.a. de beoordeling van “ernstig gevaar”
  • Cherry picken; welke strafbare feiten al dan niet worden meegenomen in een Bibob-advies?
  • Achterdeurproblematiek
  • Artikel 6 EVRM & Criminal charge
  • Artikel 8 EVRM

 

 

Arthur de Groot (GMW Advocaten)

Over fact checking, vaart maken en broodnodig tegenwicht: De rol van de gemachtigde in Bibob-zaken

  • Preventie-advies: zakelijke verbanden
  • Belang van voorfase en zienswijze (feiten-onderzoek & dossiervorming)
  • Alternatieve oplossingen, al dan niet voorwaardelijk
  • Proportionaliteit en bescherming eigendomsrecht (artikel 1 Eerste Protocol bij het EVRM)

 

Klik hier voor het volledige programma.

 

Sprekers

 

Doelgroep

  • Advocaten
  • Adviseurs
  • Bedrijfsjuristen
  • Overheidsjuristen
  • Leden van de zittende magistratuur
  • Openbaar Ministerie
  • Academici

 

Praktische Informatie

Datum & tijd: Donderdag 23 april 2015 | 9.30 - 17.45 uur

Locatie: Plein 15-16 te Den Haag. Op loopafstand van station Den Haag Centraal en Den Haag Hollands Spoor (ca. 10 minuten).

Kosten: € 349,- excl. BTW

Nemen er meerdere personen van uw kantoor of organisatie deel aan de cursus, dan ontvangt u beiden €35,- korting.

PO-punten: 6

 

Klik hier voor meer informatie of om in te schrijven.

 

 

Print Friendly and PDF ^

Cursus Wet Bibob

Op 1 juni 2003 is de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) in werking getreden. Deze wet biedt bestuursorganen zoals gemeenten, provincies en het Rijk handvatten om de integriteit van houders en/of aanvragers van vergunningen en subsidies te toetsen en moet voorkomen dat de overheid onbedoeld criminele activiteiten faciliteert door middel van het verlenen van vergunningen, subsidies, of bij aanbestedingen.

De toepassing van de Wet Bibob is echter niet onomstreden. In voornamelijk de bestuursrechtelijke literatuur is veel kritiek geuit op deze wet. De kritiek heeft onder andere betrekking op het feit dat de intrekking van een beschikking op grond van de Wet Bibob onder omstandigheden wellicht is aan te merken als een ‘criminal charge’ en in het verlengde hiervan sprake is van een gebrek aan rechtsbescherming voor de betrokkene(n). Voorts wordt het gedoogbeleid ten aanzien van de coffeeshops als problematisch ervaren (‘achterdeurproblematiek’).

Tijdens deze cursus wordt, naast het juridisch kader en de relevante rechtspraak, ingegaan op deze problematische aspecten van de Wet Bibob. Ook komen de verschillende aspecten van de advisering in het kader van de Wet Bibob aan bod en worden tips & tricks gegeven voor strafrechtjuristen met het oog op het bestuursrechtelijke karakter van de Bibob-procedure.

 

Programma

 

Reimer Veldhuis (Pels Rijcken) & Matthijs IJzerman (Landelijk Bureau Bibob)

Juridisch kader & Relevante rechtspraak

  • Juridisch kader, inclusief wetswijzigingen per 1 juli 2013
  • Bespreking van de kernbepaling: artikel 3 Wet Bibob
    • Mogelijkheden van bestuursorganen (o.a. weigering of intrekking van een vergunning)
    • Weigeringsgronden (de ‘A-grond’ en ‘B-grond’ en andere gronden)
    • Het begrip ernstig gevaar
    • De rol van derden: Bibob-relaties (o.a. zakelijke samenwerkingsverbanden)
    • Bewijslast onder het regime van de Wet Bibob.
  • Relevante rechtspraak
  • Adviezen van het Landelijk Bureau Bibob
    • Waarom worden deze adviezen gevraagd (financiering onduidelijk, tip van het OM)?
    • Hoe komt een dergelijk advies tot stand komt?
    • Welke informatie ligt eraan ten grondslag?
    • Van welke (open en gesloten) bronnen wordt gebruik gemaakt?
    • Het delen van informatie tussen bestuursorganen en informatie-uitwisseling tussen bestuursorganen en het Openbaar Ministerie
    • Hoe wordt door bestuursorganen omgegaan met deze adviezen en hoe moet de rechter ermee omgaan?
  • Tips & trics voor strafrechtjuristen ten aanzien van Bibob-procedures

 

 

Benny van der Vorm (Tilburg University)

Wet Bibob, Strafrecht & EVRM 

  • Knel- & discussiepunten Wet Bibob, o.a. de beoordeling van “ernstig gevaar”
  • Cherry picken; welke strafbare feiten al dan niet worden meegenomen in een Bibob-advies?
  • Achterdeurproblematiek
  • Artikel 6 EVRM & Criminal charge
  • Artikel 8 EVRM

 

 

Arthur de Groot (GMW Advocaten)

Over fact checking, vaart maken en broodnodig tegenwicht: De rol van de gemachtigde in Bibob-zaken

  • Preventie-advies: zakelijke verbanden
  • Belang van voorfase en zienswijze (feiten-onderzoek & dossiervorming)
  • Alternatieve oplossingen, al dan niet voorwaardelijk
  • Proportionaliteit en bescherming eigendomsrecht (artikel 1 Eerste Protocol bij het EVRM)

 

Klik hier voor het volledige programma.

 

Sprekers

 

Doelgroep

  • Advocaten
  • Adviseurs
  • Bedrijfsjuristen
  • Overheidsjuristen
  • Leden van de zittende magistratuur
  • Openbaar Ministerie
  • Academici

 

Praktische Informatie

Datum & tijd: Donderdag 23 april 2015 | 9.30 - 17.45 uur

Locatie: Plein 15-16 te Den Haag. Op loopafstand van station Den Haag Centraal en Den Haag Hollands Spoor (ca. 10 minuten).

Kosten: € 349,- excl. BTW

Nemen er meerdere personen van uw kantoor of organisatie deel aan de cursus, dan ontvangt u beiden €35,- korting.

PO-punten: 6

 

Klik hier voor meer informatie of om in te schrijven.

Print Friendly and PDF ^

'Door de achterdeur van de Wet Bibob'

 

Er zijn maar weinig bestuursrechtelijke wetten zo controversieel als de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (hierna: Wet Bibob). Op grond van deze wet is het mogelijk dat het bestuursorgaan een beschikking weigert of intrekt, indien sprake is van een ernstig gevaar van misbruik van de beschikking. Gezien de huidige stand van zaken in de jurisprudentie kan de Wet Bibob bezwaarlijk worden aangemerkt als een vorm van ‘bestuursstrafrecht’. Dit betekent echter geenszins dat de invloed van strafrechtelijke dogmatiek en jurisprudentie op de toepassing van de Wet Bibob te verwaarlozen is. Dit laat zich treffend illustreren aan de hand van de zogenoemde ‘achterdeurproblematiek’. Deze ‘achterdeurproblematiek’ hangt samen met het gedoogbeleid.

Lees verder:

 

De auteur van dit artikel behoort ook tot een van de sprekers van de Cursus Wet Bibob, die zal plaatsvinden op donderdag 23 april 2015. Klik hier voor meer informatie.

Print Friendly and PDF ^

Schuldig tot het tegendeel is bewezen: Onschuldpresumptie geschonden in Bibob-procedure

Veelvuldig wordt in Bibob-procedures door (de gemachtigde van) de aanvrager van een geweigerde beschikking aangevoerd dat de onschuldpresumptie van artikel 6, tweede lid, EVRM zou zijn geschonden. Blijkt dit succesvol te zijn? Niet bepaald: voor zover bekend werd een dergelijk beroep telkens niet gehonoreerd door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Tot voor kort dan. In haar uitspraak van 11 februari 2015 heeft de Afdeling in een Bibob-procedure wél geoordeeld dat er sprake is van schending van de onschuldpresumptie.

Lees verder:

Meer weten over de Wet Bibob? Kom dan op 23 april 2015 naar de Cursus Wet Bibob.

Tijdens deze cursus wordt, naast het juridisch kader en de relevante rechtspraak, ingegaan op deze problematische aspecten van de Wet Bibob. Ook komen de verschillende aspecten van de advisering in het kader van de Wet Bibob aan bod en worden tips & tricks gegeven voor strafrechtjuristen met het oog op het bestuursrechtelijke karakter van de Bibob-procedure.

Klik hier voor meer informatie.

Print Friendly and PDF ^

Cursus Wet Bibob

Op 1 juni 2003 is de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) in werking getreden. Deze wet biedt bestuursorganen zoals gemeenten, provincies en het Rijk handvatten om de integriteit van houders en/of aanvragers van vergunningen en subsidies te toetsen en moet voorkomen dat de overheid onbedoeld criminele activiteiten faciliteert door middel van het verlenen van vergunningen, subsidies, of bij aanbestedingen.

De toepassing van de Wet Bibob is echter niet onomstreden. In voornamelijk de bestuursrechtelijke literatuur is veel kritiek geuit op deze wet. De kritiek heeft onder andere betrekking op het feit dat de intrekking van een beschikking op grond van de Wet Bibob onder omstandigheden wellicht is aan te merken als een ‘criminal charge’ en in het verlengde hiervan sprake is van een gebrek aan rechtsbescherming voor de betrokkene(n). Voorts wordt het gedoogbeleid ten aanzien van de coffeeshops als problematisch ervaren (‘achterdeurproblematiek’).

Tijdens deze cursus wordt, naast het juridisch kader en de relevante rechtspraak, ingegaan op deze problematische aspecten van de Wet Bibob. Ook komen de verschillende aspecten van de advisering in het kader van de Wet Bibob aan bod en worden tips & tricks gegeven voor strafrechtjuristen met het oog op het bestuursrechtelijke karakter van de Bibob-procedure.

 

Programma

 

Reimer Veldhuis (Pels Rijcken) & Matthijs IJzerman (Landelijk Bureau Bibob)

Juridisch kader & Relevante rechtspraak

  • Juridisch kader, inclusief wetswijzigingen per 1 juli 2013
  • Bespreking van de kernbepaling: artikel 3 Wet Bibob
    • Mogelijkheden van bestuursorganen (o.a. weigering of intrekking van een vergunning)
    • Weigeringsgronden (de ‘A-grond’ en ‘B-grond’ en andere gronden)
    • Het begrip ernstig gevaar
    • De rol van derden: Bibob-relaties (o.a. zakelijke samenwerkingsverbanden)
    • Bewijslast onder het regime van de Wet Bibob.
  • Relevante rechtspraak
  • Adviezen van het Landelijk Bureau Bibob
    • Waarom worden deze adviezen gevraagd (financiering onduidelijk, tip van het OM)?
    • Hoe komt een dergelijk advies tot stand komt?
    • Welke informatie ligt eraan ten grondslag?
    • Van welke (open en gesloten) bronnen wordt gebruik gemaakt?
    • Het delen van informatie tussen bestuursorganen en informatie-uitwisseling tussen bestuursorganen en het Openbaar Ministerie
    • Hoe wordt door bestuursorganen omgegaan met deze adviezen en hoe moet de rechter ermee omgaan?
  • Tips & trics voor strafrechtjuristen ten aanzien van Bibob-procedures

 

 

Benny van der Vorm (Tilburg University)

Wet Bibob, Strafrecht & EVRM 

  • Knel- & discussiepunten Wet Bibob, o.a. de beoordeling van “ernstig gevaar”
  • Cherry picken; welke strafbare feiten al dan niet worden meegenomen in een Bibob-advies?
  • Achterdeurproblematiek
  • Artikel 6 EVRM & Criminal charge
  • Artikel 8 EVRM

 

 

Arthur de Groot (GMW Advocaten)

Over fact checking, vaart maken en broodnodig tegenwicht: De rol van de gemachtigde in Bibob-zaken

  • Preventie-advies: zakelijke verbanden
  • Belang van voorfase en zienswijze (feiten-onderzoek & dossiervorming)
  • Alternatieve oplossingen, al dan niet voorwaardelijk
  • Proportionaliteit en bescherming eigendomsrecht (artikel 1 Eerste Protocol bij het EVRM)

 

Klik hier voor het volledige programma.

 

Sprekers

 

Doelgroep

  • Advocaten
  • Adviseurs
  • Bedrijfsjuristen
  • Overheidsjuristen
  • Leden van de zittende magistratuur
  • Openbaar Ministerie
  • Academici

 

Praktische Informatie

Datum & tijd: Donderdag 23 april 2015 | 9.30 - 17.45 uur

Locatie: Plein 15-16 te Den Haag. Op loopafstand van station Den Haag Centraal en Den Haag Hollands Spoor (ca. 10 minuten).

Kosten: € 349,- excl. BTW

Nemen er meerdere personen van uw kantoor of organisatie deel aan de cursus, dan ontvangt u beiden €35,- korting.

PO-punten: 6

 

Klik hier voor meer informatie of om in te schrijven.

Print Friendly and PDF ^