Groninger marktkoopman moet verkoop namaakwaren Enzo Knol staken

Rechtbank Noord-Nederland 1 december 2017, ECLI:NL:RBNNE:2017:4616

De Rechtbank Noord-Nederland heeft Enzo Knol in het gelijk gesteld in de zaak tussen hem en een Groninger marktkoopman. De Groninger marktkoopman verkocht nep-petjes met daarop het merk van Enzo Knol. Knol’s advocaat zei onder andere dat door de namaakwaren de reputatie van Enzo Knol zou worden aangetast. Eerdere overtreders van Knol’s auteurs- en merkenrecht kozen al voor een schikking.
 

Inbreuk auteurs- en merkrechten

De marktkoopman heeft in het door Enzo Knol aangespannen kort geding geen inhoudelijk verweer gevoerd. Daarmee staat volgens de rechtbank vast dat de marktkoopman inbreuk maakte op de auteursrechten en merkrechten van Knol op het Knolpower logo. De koopman moet alle activiteiten met betrekking tot de betreffende handelswaar stilzetten, op straffe van een gemaximeerde dwangsom. Daarbij wordt hij veroordeeld in de proceskosten.
 

Verantwoordelijkheid marktkoopman

De marktkoopman gaf aan dat hij Knol en diens publieke activiteiten niet kende en daarom ter goeder trouw zou hebben gehandeld. Volgens de rechtbank is de aanwezigheid van opzet en / of wetenschap van inbreuk bij de inbreukmaker geen vereiste voor optreden door rechthebbenden van Benelux merken en/of auteursrechten. Integendeel, het is de verantwoordelijkheid van de marktkoopman om  zich ervan te verzekeren dat hij met de door hem ingekochte en verhandelde producten, en door de wijze van aanbieden daarvan, geen inbreuk maakt op rechten van intellectuele eigendom van derden, zoals Knol.

Lees hier de volledige uitspraak. 

 

Print Friendly and PDF ^