'Selectief shoppen bij het Bureau Bibob?'

In het NRC van 26 februari 2016 viel te lezen dat de Nationale Politie de politiebureaus aan de Warmoesstraat en Beursstraat in Amsterdam heeft verkocht aan twee vastgoedondernemers die in relatie met Dino S. gebracht zouden kunnen worden. S. staat voor iedereen die het liquidatieproces Passage enigszins volgt bekend als een voormalig partner van Willem Holleeder. De panden zijn voor bijna 10 miljoen van eigenaar gewisseld. In de woning werden bij de aanhouding van S valse paspoorten en vermommingsmateriaal aangetroffen. Je zou verwachten dat de Nationale Politie, alvorens een beslissing over deze vastgoedtransactie te nemen, het Bureau Bibob om advies benaderd heeft. Niets is minder waar. Men heeft zich kennelijk beperkt tot een blik in de eigen systemen en heeft óf met de daaruit blijkende informatie kunnen leven óf heeft de relatie met S. niet gelegd. Dat laatste is bijna onvoorstelbaar. De vraag waarom men bij een transactie als deze niet de gang naar het Bureau Bibob gemaakt heeft is inmiddels wel heel wezenlijk. Zeker ook waar het Bureau te pas en te onpas voor het verstrekken van advies door de verschillende overheden benaderd wordt. De Nationale Politie lijkt met deze handelwijze selectief shoppen verweten te kunnen worden en roept de verdenking over zich af dat de wens om de transactie te realiseren prevaleerde boven integriteitsonderzoek. Dat vraagt, gelet op het bijzondere karakter van een instituut als de Nationale Politie en de bijzondere aandacht in de Wet Bibob voor vastgoedtransacties, om uitleg.

Door Frits Schneider (Bellius Advocaten) via LinkedIn

 

Kom voor meer informatie naar de cursus Wet Bibob, die plaatsvindt op donderdag 2 juni 2016.

klik hier voor meer informatie of om in te schrijven.

 

Print Friendly and PDF ^