'Geschikt en gewogen; streeft roep om rechterlijke toetsing van transacties doel voorbij?'

‘SBM Offshore N.V. betaalt US$ 240.000.000 wegens omkoping’ zo luidde de kop van het persbericht van 12 november 2014 over deze transactie van het OM. Het OM heeft de afgelopen jaren tal van grote strafzaken getransigeerd. De schikkingsbedragen worden steeds hoger. De voormalig president van de Hoge Raad, Geert Corstens, heeft zich afgelopen najaar kritisch uitgelaten over het gebruik van de schikkingsbevoegdheid door het OM. Bij verdenkingen van zware misdrijven zou het bewijsmateriaal altijd door een rechter moeten worden getoetst. Daarnaast zouden volgens Corstens schikkingen van enkele tienduizenden euro’s of meer altijd eerst ter goedkeuring aan de rechter moeten worden voorgelegd; ‘Als burger wil ik weten waarom er dergelijke hoge boetes worden opgelegd’. Corstens is niet de enige die zich kritisch heeft uitgelaten hierover en in het bijzonder over het ontbreken van een rechterlijke toetsing. Ook de ontnemingsschikking met Cees H. heeft de nodige negatieve publiciteit omtrent schikkingen opgeleverd. De minister van Veiligheid en Justitie (de Minister) ziet ‘vooralsnog’ geen aanleiding de huidige regeling op dit punt aan te passen. In de op 3 februari jl. ter consultatie door de Minister gepubliceerde Contourennota modernisering Wetboek van Strafvordering (Contourennota) wordt dan ook geen inhoudelijke wijziging voorgesteld van de huidige transactieregeling. Maar is dat terecht?

Lees verder:

Het volledige artikel is enkel te raadplegen indien u bent geabonneerd op het Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving.

 

Print Friendly and PDF ^

De inaugurele rede van Roan Lamp: ‘Denken over toezicht en straf na de financiële crisis’

Op 9 oktober 2014 hield Roan Lamp zijn inaugurele rede ter gelegenheid van zijn benoeming als bijzonder hoogleraar Financieel strafrecht aan de VU Amsterdam onder de titel ‘Denken over toezicht en straf na de financiële crisis’. De inhoud van de door Lamp uitgesproken rede is interessant en actueel. Kort samengevat bepleit Lamp een integratie van bestuursrecht en strafrecht voor het financiële sanctierecht met als doel de handhaving van normen niet alleen doelmatig en effectief maar ook ‘eer- lijk’ te maken. Een toekomstperspectief op het financiële sanctierecht is in zijn ogen te meer van belang in een tijd waarin het denken binnen het financiële recht punitiever is geworden.

Lees verder:

 

Het volledige artikel is enkel te raadplegen indien u bent geabonneerd op het Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving.

 

 

Print Friendly and PDF ^

Nieuwe editie Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving

Onlangs is alweer de vijfde editie van het Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving (TBS&H) uitgekomen. Deze editie bevat allereerst een redactioneel over de inaugurele rede die Roan Lamp op 9 oktober 2014 uitsprak ter gelegenheid van zijn benoeming als bijzonder hoogleraar Financieel strafrecht aan de VU Amsterdam onder de titel ‘Denken over toezicht en straf na de financiële crisis’. Daarnaast is in de vijfde editie van TBS&H een artikel terug te vinden over het al dan niet rechterlijk toetsen van transacties en een artikel dat een analyse vormt van de tuchtrechtspraak voor accountants in zoverre het klachten betreft gerelateerd aan de (meldplicht van de) ongebruikelijke transactie. Het nummer wordt afgesloten met een noot bij HR 20 maart 2015, ECLI:NL:HR:2015:643, die ingaat op de vraag wat er moet gebeuren als materiaal op strafvorderlijk onrechtmatige wijze is verkregen. In dat verband wordt het beoordelingskader ten aanzien van bewijsuitsluiting van de belastingrechter vergeleken met dat van de strafrechter. Klik hier voor meer informatie.

 

Bovengenoemde artikelen zijn enkel te raadplegen indien u bent geabonneerd op het Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving.

 

Print Friendly and PDF ^

'De verborgen wereld van financieel-economische criminaliteit'

Naar schatting wordt door bedrijven jaarlijks ongeveer 26 miljard euro aan schade geleden als gevolg van Financieel-Economische Criminaliteit. In dit artikel wordt een uiteenzetting gegeven van verschillende onderwerpen die van invloed zijn voor de aanpak van FEC, zoals de mate van beschikbaarheid van informatie ten aanzien van de omvang van FEC en de afwijkingen tussen verschillende definitie bepalingen ten aanzien van FEC, worden beschreven. Tevens zal een korte voorzet worden gedaan voor een innovatieve visie op de bestrijding en het terugdringen van FEC.

Lees verder:

Print Friendly and PDF ^

'Onterechte verwachtingen van de stoffenlijst via artikel 21 Brzo'

Deze bijdrage gaat over de eisen die op grond van artikel 21 van het Besluit risico’s zware ongevallen 1999 aan ‘Brzo-bedrijven’ worden gesteld. Artikel 21 Brzo bepaalt dat een bijgewerkte lijst van de aanwezige gevaarlijke stoffen moet worden bijgehouden en dat die lijst door één ieder moet kunnen worden geraadpleegd. De voorschriften van het Brzo zijn van toepassing op bedrijven die door de (toegestane) aanwezigheid of mogelijke vorming van bepaalde hoeveelheden gevaarlijke stoffen grote risico’s met zich brengen voor mens en milieu.

Lees verder:

Print Friendly and PDF ^