Column: Zo nep, net echt

Door Annelies Sennef(Sennef de Koning van Eenennaam advocaten)

Vorige week kopte www.rijksoverheid.nl dat de FIOD fraude met replica Bugatti's aan zou pakken. Er werd die dag in de omgeving van Arnhem een inval gedaan. Daarbij werden allerhande 'oldtimers', auto's van 30 jaar en ouder, in beslag genomen.

In eerste instantie zou het bericht de suggestie kunnen wekken dat de overheid hier optreedt om exclusieve merken te helpen beschermen. Uit de omstandigheid dat de FIOD betrokken is, mag u afleiden dat het hier onze schatkist is die wordt beschermd.

Voor wie een beetje in de wereld van klassieke auto's thuis is, wekt dat geen verbazing. De invoer en verkoop van een nagemaakte oldtimer wordt zwaarder belast dan het originele exemplaar. Hetzelfde geldt voor het gebruik ervan. De replica geldt technisch immers als een nieuwe auto en alle uitzonderingen die de wetgever voor oldtimers heeft gemaakt, zijn niet van toepassing. Degene die de replica invoert en de uiteindelijke eigenaar hebben er dan ook belang bij dat de auto in Nederland op kenteken wordt gezet als ware het wel degelijk een oldtimer.

Ondertussen is het de normaalste zaak van de wereld dat klassieke auto's worden nagemaakt. Het nieuwsbericht vermeldde dat de door de FIOD inbeslaggenomen replica's vermoedelijk afkomstig waren uit Argentinië. Het is geen geheim dat daar tot in het allerkleinste detail nagemaakte Bugatti's vandaan komen. Het zijn kopieën van vooroorlogse modellen die nu, in goede staat, uiterst zeldzaam zijn. Zo zeldzaam dat liefhebbers zelfs voor zo'n replica EUR 200.000- 250.000 neertellen.

Uit het nieuwsbericht van vorige week sprak het vermoeden dat er bij de invoer van de betreffende auto's valse kentekenbewijzen aan de RDW zouden zijn overlegd. In dat geval heeft de RDW, die nu juist sinds februari van dit jaar speciale klassiekerkeuringen uitvoert, wellicht onvoldoende onderzoek verricht naar de authenticiteit van onderdelen van deze auto's en de bijbehorende documentatie. Het door de RDW afgegeven Nederlands kenteken vormt weer de basis voor de heffing van allerhande belastingen en kan daardoor te licht zijn uitgepakt.

Wie zijn oor in de autowereld te luister legt, hoort echter ook andere geluiden. De auto's in kwestie zouden namelijk in goed overleg met de RDW en Douane op kenteken zijn gezet als 'historische replica'. In dat geval zou er sprake zijn geweest van volstrekte transparantie van de kant van ondernemer die de voertuigen heeft ingevoerd. Het valt dan nog te bezien of deze ondernemer enig verwijt te maken valt voor de wijze waarop vervolgens de belastingwetgeving is toegepast. Wellicht is het publieke optreden van de FIOD van vorige week voor de ondernemer dan nodeloos beschadigend geweest.

Wat ook de uitkomst van deze zaak zal zijn, de medewerker van de Domeinen die al deze prachtige bolides van de trailer naar hun voorlopige stalling heeft gereden, zal vast een paar heerlijke uurtjes hebben doorgemaakt.

Print Friendly and PDF ^