EU toezichthoudende autoriteit voor witwassen stap dichterbij
/De ministers hebben ontwerpconclusies van de Raad over de bestrijding van het witwassen van geld en terrorismefinanciering besproken. Die moeten de Commissie een leidraad bieden bij de voorbereiding van wetsvoorstellen, in 2021, over geharmoniseerde regels, toezicht op EU-niveau, en een coördinatie- en ondersteuningsmechanisme voor de financiële-inlichtingeneenheden van de lidstaten.
Tijdens het debat was er brede steun voor de ontwerpconclusies die door het Coreper en op deskundigenniveau waren opgesteld.
Hierin noemt de Raad verschillende terreinen waarop de Commissie een harmonisering van de EU-regels via een rechtstreeks toepasselijke verordening zou moeten overwegen. De Raad steunt ook de oprichting van een toezichthoudende autoriteit op EU-niveau die rechtstreeks toezicht zou houden op een select aantal meldingsplichtige entiteiten met een hoog risico, en die in bepaalde uitzonderlijke situaties het toezicht van een nationale toezichthouder zou kunnen overnemen.
Verwacht wordt dat de Raad de conclusies zal goedkeuren via de schriftelijke procedure.
De strijd tegen witwassen en terrorismefinanciering is een topprioriteit voor het Duitse voorzitterschap. De urgentie hiervan blijkt uit een aantal recente witwaszaken, ook in de EU. Door de regels en het toezicht op EU-niveau te stroomlijnen, zullen we efficiënter kunnen zijn en het antiwitwaskader van de EU kunnen versterken. Het is een belangrijk signaal dat we ons met z'n allen sterk willen maken voor strenge antiwitwasmaatregelen.
Olaf Scholz, minister van Financiën en vicekanselier van Duitsland
Niet-renderende leningen
De Commissie praatte de ministers bij over de uitvoering van het actieplan van 2017 voor niet-renderende leningen in de banksector. Ze ging ook in op enkele aspecten van haar nieuwe actieplan, dat naar verwachting een alomvattende strategie zal bevatten om het probleem in de EU met een mix van complementaire beleidsmaatregelen aan te pakken.
Niet-renderende leningen zijn bankleningen die meer dan 90 dagen achterstallig zijn of die waarschijnlijk niet volledig zullen worden terugbetaald zonder dat de uitwinning van zekerheden vereist is. Dergelijke leningen komen in sommige lidstaten nog steeds veel voor, ondanks de vorderingen die de afgelopen jaren gemaakt zijn. Door de coronacrisis zal het aandeel van dit soort leningen vrijwel zeker stijgen.
De ministers waren het erover eens dat de uitvoering van de resterende maatregelen van het actieplan van 2017 moet worden versneld. Over het nieuwe actieplan zullen ze zich buigen zodra de Commissie het heeft voorgesteld.
Jaarverslag 2020 van het Europees Begrotingscomité
Niels Thygesen, de voorzitter van het Europees Begrotingscomité, presenteerde het jaarverslag 2020 van dit comité.
In het verslag wordt het toezicht op en de coördinatie van het begrotingsbeleid in de EU tegen het licht gehouden. Zo krijgen de betrokken actoren, en dan vooral de Commissie, zicht op wat nodig is om het begrotingskader van de EU te versterken. Het verslag omvat met name een evaluatie van de uitvoering van het stabiliteits- en groeipact in 2019, en een toekomstgerichte analyse van mogelijke verbeteringen in het begrotingskader van de EU.
Informatie van het voorzitterschap
Het voorzitterschap legde 3 reeksen Raadsconclusies voor die op deskundigenniveau waren opgesteld: over het Speciaal verslag van de Rekenkamer over het Europees Semester, over de jaarlijkse strategie voor duurzame groei 2021, en over EU-statistieken. Deze conclusies zullen naar verwachting door de Raad worden goedgekeurd tijdens een fysieke zitting of via de schriftelijke procedure.
Het voorzitterschap en de Commissie praatten de ministers ook bij over de bijeenkomst van de ministers van Financiën en presidenten van de centrale banken van de G20 en over de jaarlijkse bijeenkomsten van het IMF/de Wereldbank in oktober.
Onder "diversen" informeerde het voorzitterschap de ministers over de vorderingen met de wetgevingsvoorstellen rond financiële diensten, meer bepaald over de recent door de Raad overeengekomen onderhandelingsmandaten voor het herstelpakket voor de kapitaalmarkten en voor de benchmarkverordening. Ook over de wetgevingsvoorstellen inzake cyberveerkracht en cryptoactiva kregen de ministers een stand van zaken. Het voorzitterschap hamerde tot slot op het belang van een spoedig akkoord over het voorstel tot wijziging van de richtlijn betreffende de administratieve samenwerking op belastinggebied ("DAC 7").