NVB: blij dat DNB knelpunten witwasaanpak erkent
/Banken hebben als poortwachters van het financiële systeem een belangrijke rol bij het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering. Al langer wijzen banken op knelpunten in de dienstverlening aan hun klanten bij het uitvoeren van deze rol. De NVB is dan ook blij dat De Nederlandsche Bank (DNB) als toezichthouder op deze rol deze knelpunten ook ziet en hier iets aan wil doen, evenals aan het verhogen van de effectiviteit van witwasbestrijding, wat een belangrijke publiek-private opdracht is.
Een meer proportionele en risicogebaseerde benadering waar DNB voor pleit kan zowel effectiever zijn als minder belastend voor bonafide klanten. Klanten bij banken ervaren hinder van het tijdrovende klantonderzoek om misbruik van het financiële stelsel te voorkomen. In het uiterste geval kan het voorkomen van risico’s leiden tot het beperken van de dienstverlening of beëindigen van klantrelaties. “Het is goed nieuws dat DNB ervoor open staat om ons samen - DNB en banken - meer te richten op echte risico’s, zodat er weer evenwicht komt in hoe we naar de klant kijken: meer als een kans dan als een bedreiging,” zegt Medy van der Laan, voorzitter van De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
De NVB-voorzitter vindt de publicatie van het rapport ‘Van herstel naar balans’ een belangrijke eerste stap naar een vruchtbare dialoog tussen DNB, banken en klantgroepen over hoe je risico’s beoordeelt en hoe banken hun capaciteit daarop kunnen richten - en waarop niet, zodat bonafide klanten minder administratieve lasten ervaren en minder klanten hoeven te worden afgewezen. Het genoemde aantal van 7.700 beëindigde klantrelaties vanwege witwasrisico’s is weliswaar op het totale aantal klanten gering (0,02% van het totaal aantal particuliere klanten en 0,17% van het totaal aan zakelijke klanten), maar “elke bonafide klant die daarbij zit, is er één te veel”.
Het is daarbij positief dat DNB aangeeft richting te willen geven aan wat een adequate benadering is van lage risico’s en open staat voor toepassing van nieuwe technologie bij de risicobeoordeling van klanten, zoals machine learning, uiteraard zorgvuldig en met inachtneming van privacy. De NVB is ook blij met de steun die DNB in het rapport uitspreekt voor Transactie Monitoring Nederland (TMNL) en de benodigde wetsaanpassing. TMNL is een initiatief van vijf banken om door gezamenlijke monitoring van transacties op basis van gepseudonimiseerde data criminele netwerken op te sporen die gebruik maken van rekeningen bij verschillende banken.
Om met vereende krachten (publiek en privaat) de effectiviteit van het tegengaan van witwassen te vergroten, werken publieke en private partijen al jaren intensief samen. De NVB is het eens met DNB dat dit nog beter gecoördineerd moet worden en dat ook hierin duidelijk prioriteiten moeten worden gesteld. Het is goed dat hierbij ook wordt gekeken naar de effectiviteit van het melden van ongebruikelijke transacties door banken aan de Financial Intelligence Unit. De NVB staat open voor overleg hierover en neemt suggesties van DNB voor verbetering van de communicatie door banken aan hun klanten, bijvoorbeeld over waarom banken bepaalde informatie aan hen vragen, ter harte.
Bron: NVB