‘Three-lines-of-defense’- model voor risicomanagement belemmert digitale innovatie

Wat is het probleem? Innovatie vergt een cultuur van openheid en transparantie, waarbij fouten mogen worden gemaakt, dilemma’s kunnen worden opgebracht en besproken, en gezamenlijk besluiten worden genomen over inrichting van de nieuwe diensten en de te nemen risico’s. Toezichthouders als de Nederlandsche Bank hanteren het zogenaamde ‘three-lines-of-defense’- model als best practice voor risicomanagement en interne controle.

Dit risicomanagementmodel is gebaseerd op een strikte scheiding van rollen en verantwoordelijkheden. De commerciele afdelingen worden geacht te innoveren en te zorgen dat hun nieuwe producten en diensten compliant zijn (first line). De compliancefunctie controleert op onregelmatigheden (second line). De interne auditafdeling toetst achteraf na implementatie (third line). Dit model is niet fit-for-purpose voor digitale innovatie. Bij innovatie zien we dat deze splitsing van taken remmend werkt. Doordat de nieuwe technologieën nog niet (uitputtend) zijn gereguleerd is het lastig om een eenduidige compliancecheck te doen. Met name kunstmatige intelligentie (ook wel artificial intelligence –AI), brengt een geheel nieuw scala aan design issues en daarmee gemoeide ethische dilemma’s.

Lees verder:

Print Friendly and PDF ^