Vertrouwen, vertrouwelijkheid en naïviteit
/De laatste tijd staan openbaarheid en transparantie evenals vertrouwelijkheid en het waarborgen daarvan bijvoorbeeld met geheimhoudingsverplichtingen sterk in de belangstelling: datalekken, het publiceren van sanctiebesluiten, de Wet hergebruik overheidsinformatie (over het als open data ter beschikking stellen van overheidsinformatie) of de voorgestelde Wet open overheid (33 328), maar ook aan het van oorsprong Europeesbestuursrechtelijke transparantiebeginsel bij aanbestedingen en staatssteun.
Op 23 november 2016 deed de Afdeling bestuursrechtspraak een uitspraak over de verhouding tussen openbaarmaking en het opleggen van geheimhouding op bepaalde documenten die nogal de aandacht trok omdat de Afdeling omging. Het verzoek van de journalist om openbaarmaking van documenten waar door het betrokken bestuursorgaan (burgemeester en wethouders en raad van de gemeente Het Bildt) geheimhouding is opgelegd, moet tevens worden beschouwd als een verzoek tot opheffing van die geheimhouding. En omdat de geheimhouding door een ander bestuursorgaan kan zijn opgelegd dan het bestuursorgaan dat de vertrouwelijke documenten onder zich heeft en dat met het openbaarmakingsverzoek wordt geconfronteerd, geldt er een doorzendplicht. Er gelden beslistermijnen voor dergelijke verzoeken, maar de Afdeling geeft aan dat de (korte) termijn voor openbaarmaking wordt opgeschort in afwachting van de beslissing op het verzoek opheffing geheimhouding.
Lees verder:
- Vertrouwen, vertrouwelijkheid en naïviteit door prof. mr. O.J.D.M.L. Jansen in Tijdschrift voor Sanctierecht & Onderneming