Artikel: Waarom de groothandel in verdovende middelen niet zonder ondergrondse bankiers kan

Dit artikel onderzoekt het financiële beheer van de groothandel in drugs. Er worden vier kenmerken geïdentificeerd. Ten eerste is kopen op krediet niet ongebruikelijk in de groothandel. Het tweede kenmerk is aansprakelijkheid. De persoon die in het bezit is van de drugs, is ook financieel verantwoordelijk voor het betrokken bedrag. Een derde kenmerk is een hoge omloopsnelheid. Om het risico op aansprakelijkheid te verkleinen, worden de drugs zo kort mogelijk vastgehouden. Ten vierde is de groothandel in drugs nog steeds grotendeels een cashflowbedrijf. Als gevolg hiervan moeten grote hoeveelheden contant geld internationaal worden verplaatst. Vanwege het antiwitwasbeleid is het echter niet mogelijk om (regelmatig) grote sommen contant geld te storten en te verplaatsen binnen het formele financiële systeem zonder een ongebruikelijk transactierapport te genereren bij de Financial Intelligence Unit (FIU). Ondergrondse bankiers profiteren hiervan door drugshandelaren een parallelle betalingsstructuur aan te bieden. Zonder hun diensten zou de groothandel in cocaïne waarschijnlijk veel minder efficiënt zijn en daarom kleiner.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De illegale economie en nationaal inkomen

Het CBS neemt, conform de Europese regelgeving, illegale en informele activiteiten op in de ramingen van de nationale rekeningen. Deze ramingen zijn onderhevig aan grotere onzekerheid en er worden andere methoden en bronnen gebruikt dan voor legale activiteiten. Het CBS kiest ervoor om eens in de vijf jaar een uitgebreide raming te maken en in de overige jaren een eenvoudigere raming. De redenen voor deze eenvoudigere raming en de raming zelf worden toegelicht. Speciale aandacht wordt besteed aan synthetische drugs, waarbij het verschil tussen de inkomsten die binnen de landsgrenzen worden gegenereerd en die aan de Nederlandse economie worden toegeschreven, wordt toegelicht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Fraude bij betaaldienstverlening

Online fraude wordt door het ministerie van Justitie en Veiligheid aangeduid als een 'groeiend maatschappelijk probleem' en fraude bij betaaldienstverlening komt regelmatig voor bij alle (groot)banken in Nederland. De vraag wie juridisch gehouden is om de schade van fraude bij betaaldienstverlening te dragen, is daarmee ook veelvuldig aan zowel de civiele rechter als het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) voorgelegd. Ter illustratie: de commissies van het Kifid deden in de periode vanaf 1 januari 2020 tot ultimo augustus 2024 uitspraak in 306 zaken van consumenten die hun bank aanspraken tot vergoeding van geleden schade door fraude met hun betaalinstrument. Overigens werd slechts in 10 van deze zaken de vordering van de consument toegewezen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: The New Directive on the Violation of Union Restrictive Measures in the Context of the EPPO

This article outlines the new Directive on the violation of Union restrictive measures (EU sanctions), adopted on 24 April 2024. This legislation, initiated by the European Commission in the aftermath of Russia’s war of aggression against Ukraine, above all aims to harmonise across the Member States criminal offences and penalties for the violation of EU sanctions, to strengthen the enforcement of EU sanctions, and to facilitate the confiscation of assets subject to EU sanctions. Lastly, the article examines the possible extension of the competence of the European Public Prosecutor’s Office (EPPO) to the criminal offences harmonised by the new Directive.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De impact van de Verordening Artificiële Intelligentie op financiële ondernemingen (een update)

Op 12 juli 2024 is de Verordening Artificiële Intelligentie (de AI-Verordening) gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De auteurs bespreken de specifieke voorschriften die de verordening kent voor financiële ondernemingen die zelf AI-systemen ontwikkelen of die AI-systemen van derden gebruiken. Hierbij zullen de auteurs specifiek ingaan op de wijzigingen die zijn aangebracht ten opzichte van het in een eerder in dit blad besproken voorstel van de Europese Commissie van 21 april 2021.

Read More
Print Friendly and PDF ^