Rb: Ingewikkelde constructie op zich geen reden voor Wwft-melding

Rechtbank Rotterdam 10 februari 2017, ECLI:NL:RBROT:2017:1047 (Bestuursrecht)

Een complexe zeggenschaps- en eigendomsstructuur is niet per se een ongebruikelijke transactie en op zichzelf nog geen reden voor een melding bij FIU-Nederland.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Politically exposed persons in Holland

Sinds de inwerkingtreding van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme in 2008 heeft het begrip ‘politiek prominente personen’ (ook wel aangeduid als ‘politically exposed persons’ of PEP’s) haar intrede gedaan in de Nederlandse wet- en regelgeving. De invulling van dit begrip is echter aan verandering onderhevig. In deze bijdrage wordt beschreven op welke wijze dit begrip thans en in de nabije toekomst moet worden ingevuld. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Veroordeling voor het niet melden van ongebruikelijke transacties en het niet verrichten van cliëntenonderzoek als bedoeld in de Wwft

Rechtbank Amsterdam 28 februari 2017, ECLI:NL:RBAMS:2017:1116

Verdachte heeft nagelaten om vijf ongebruikelijke transacties als bedoeld in de Wwft te melden bij het daartoe bestemde meldpunt. Verdachte heeft daarnaast nagelaten om cliëntenonderzoek als bedoeld in de Wwft te verrichten.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Wwft en het strafrecht

In dit artikel een analyse van de toenemende hoeveelheid strafrechtelijke jurisprudentie met betrekking tot Wwft/WED-zaken. In het bijzonder aandacht voor enkele Wwft/WED-specifieke leerstukken, te weten kleurloos opzet, het instellingsbegrip, de ‘ongebruikelijke transactie’, de vervolgingsuitsluitingsgrond, het transactiebegrip en de samengestelde transactie. Dit artikel behandelt tevens de vraag waarom Wwft-feiten strafrechtelijk worden aangepakt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Verdachte heeft als administratiekantoor nagelaten om meerdere ongebruikelijke transacties te melden

Rechtbank Den Haag 11 oktober 2016, ECLI:NL:RBDHA:2016:13678

De verdediging heeft bepleit dat verdachte moet worden vrijgesproken. Daartoe is ten eerste aangevoerd dat verdachte niet de normadressaat is van de meldingsplicht die voortvloeit uit artikel 16 van de Wwft, aangezien zij geen instelling in de zin van artikel 1 van de Wwft is. Ten tweede is aangevoerd dat geen sprake was van objectieve of subjectieve indicatoren die noopten tot het melden van de in de tenlastelegging genoemde transacties. Ten slotte heeft de raadsman betoogd dat verdachte geen opzet heeft gehad op het overtreden van artikel 16 van de Wwft, omdat zij zich niet (goed) bewust was van haar verplichtingen onder de Wwft.

Read More
Print Friendly and PDF ^