Gegevensdeling binnen samenwerkingsverbanden verduidelijkt

Minister Yeşilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid wil ‘heldere grondslagen en stevige waarborgen bij gegevensuitwisseling door samenwerkingsverbanden, voor privacy en veiligheid’. Voor iedereen moet duidelijker zijn onder welke voorwaarden informatie kan worden verwerkt binnen vier bestaande samenwerkingsverbanden. Die pakken complexe problemen rond bijvoorbeeld verwarde personen en georganiseerde criminaliteit aan.

Daarom heeft Yeşilgöz een algemene maatregel van bestuur (AMvB) in internetconsultatie gebracht. Het is een aanvulling op het wetsvoorstel Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS), dat op dit moment in behandeling is in de Eerste Kamer.

Samenwerkingsverbanden

Het wetsvoorstel WGS regelt dat deelnemers van vier wettelijke samenwerkingsverbanden straks beter gegevens kunnen delen om op hun veiligheidsterrein een volledig beeld te krijgen:

Binnen de verbanden is het belangrijk om onderling gegevens uit te wisselen om zo goed mogelijk samen te werken.

In voorbereiding

Daarvoor is de WGS al bijna vijf jaar in voorbereiding. Het voorstel ging oorspronkelijk als onderdeel van de Ondermijningswetgeving in 2018 in consultatie. Er was veel kritiek onder meer vanuit de VNG en de Raad van State.

Het wetsvoorstel werd na aanpassingen op 29 april 2020 bij de Tweede Kamer ingediend. Ook werd voorgesteld om een en ander in een AMvB vast te leggen. Bijna drie jaar na dato is het zover.

Waarborgen

Het zogeheten Besluit gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden, zorgt volgens de minister voor meer waarborgen rond de informatiedeling. ‘Het beoogt zo exact mogelijk te omlijnen wat de samenwerkingsverbanden mogen doen.’ Zoals de criteria waaraan een signaal, verzoek of casus moet voldoen om aanleiding te mogen zijn voor gegevensverwerking. En ook verplichtingen, zoals passende opleidingen en trainingen over gegevensverwerking.

Documenten

Print Friendly and PDF ^

Tweede Kamer stemt in met Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie

Met dit voorstel worden drie maatregelen geïntroduceerd. Het (voormalig) bestuur wordt verplicht om een aantal financiële stukken openbaar te maken en eventuele schuldeisers hiervan schriftelijk op de hoogte te brengen. Daarnaast wordt het OM in staat gesteld een bestuursverbod te implementeren op het (voormalig) bestuur en de ontbinding zonder baten mee te laten tellen in de beoordeling van recidive. Ook krijgen schuldeisers een inzagerecht in de bewaarde administratie van de ontbonden rechtspersoon als het bestuur de verantwoordingsverplichting niet is nagekomen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Wet bescherming klokkenluiders (voor groot deel) in werking getreden

Op zaterdag 18 februari 2023 is een deel van de Wet bescherming klokkenluiders in werking getreden. Werkgevers in de publieke sector dienden al op 17 december 2021 te voldoen aan de Klokkenluidersrichtlijn. Ten aanzien van de private sector geldt dat organisaties met 250 of meer werknemers en organisaties die werkzaamheden verrichten op het gebied van financiële diensten, vervoer & milieu moe(s)ten voldoen per 18 februari 2023. Organisaties met 50-249 werknemers hebben tot uiterlijk 17 december 2023.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Eerste Kamer heeft voorstel Wet bescherming klokkenluiders behandeld

Op 17 januari jl. heeft de Eerste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken het voorstel voor de Wet bescherming klokkenluiders schriftelijk voorbereid en geen opmerkingen of vragen over het wetsvoorstel gesteld. Het voorstel zal door de Eerste Kamer op 24 januari a.s. dan ook als hamerstuk worden afgedaan. De Wet bescherming klokkenluiders zal vervolgens in werking treden bij een bij Koninklijk besluit nader te bepalen tijdstip.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Wetsvoorstel uitbreiding strafbaarheid spionageactiviteiten ingediend bij Tweede Kamer

Met het wetsvoorstel wordt het strafbaar om spionageactiviteiten te verrichten voor een buitenlandse overheid en daardoor zwaarwegende Nederlandse belangen in gevaar te brengen, zoals de nationale veiligheid en de veiligheid van personen. Hiervoor kan een gevangenisstraf van maximaal zes jaar worden opgelegd. Daarnaast zijn ook personen die anderen aanzetten tot het uitvoeren van zulke handelingen voor een ander land strafbaar op grond van de nieuwe bepaling. Omdat spionageactiviteiten steeds vaker digitaal plaatsvinden, wordt de maximale gevangenisstraf die geldt voor een aantal computermisdrijven verhoogd met een derde wanneer deze zijn gepleegd voor een buitenlandse overheid.

Read More
Print Friendly and PDF ^