EHRM aanvaardt het gebruik van undercoveragenten op (private) chatfora van publieke websites in een grooming-onderzoek

In Helme tegen Estland (EHRM 7 oktober 2025) stond de inzet van een undercoveragent met het fictieve profiel van een 12-jarig meisje in een groomingonderzoek centraal. De agent observeerde op een openbaar chatforum gesprekken over seks met minderjarigen en hield een passieve houding. De verdachte begon zelf de gesprekken en bracht seksuele onderwerpen ter sprake. Het Hof vond dat de operatie gerechtvaardigd was binnen een afgebakende online omgeving waar aanwijzingen voor misdrijven bestonden. Een individuele verdenking vooraf was niet vereist. De undercoveractie was rechtmatig geautoriseerd en gecontroleerd. Er was geen sprake van verboden uitlokking of schending van artikel 6 EVRM.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Fraude onder de loep in Criminaliteit en Rechtshandhaving 2024

Het rapport Criminaliteit en Rechtshandhaving 2024 laat zien dat het totaal aantal misdrijven in 2024 met 1% daalde en het aantal verdachten met 6%. Binnen de vermogenscriminaliteit, waaronder fraude, is sinds 2014 een daling van circa 25% zichtbaar. Traditionele vormen zoals uitkerings- en belastingfraude blijven stabiel of dalen licht, terwijl digitale fraude zoals phishing, marktplaatsfraude en bankhelpdeskfraude sterk toeneemt. Het aantal ingestroomde fraudezaken bij het OM steeg in 2024 met 9%. De meeste sancties betreffen geldboetes en taakstraffen, maar bij grootschalige fraude volgt vaker gevangenisstraf. Rechtspersonen zijn relatief vaak verdachte bij economische delicten. Over tien jaar bezien is sprake van een algemene daling, maar met een duidelijke verschuiving naar online fraudevormen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

EOM-beslag onder vuur: rechtbank Amsterdam buigt zich over rechtmatigheid, verschoningsrecht en bevoegdheid Nederlandse rechter

Rechtbank Amsterdam 7 oktober 2025, ECLI:NL:RBAMS:2025:7389

De rechtbank Amsterdam oordeelt over een klaagschrift van een bedrijf tegen inbeslagneming van digitale gegevens door de FIOD, uitgevoerd op verzoek van het Europees Openbaar Ministerie in Portugal. Klaagster stelt dat het beslag onrechtmatig is en dat zich geheimhouderstukken onder de gegevens bevinden. De rechtbank bevestigt haar bevoegdheid om de uitvoering van de maatregel te toetsen. Het beslag wordt rechtmatig geacht. Filtering op verschoningsgerechtigd materiaal moet nog plaatsvinden. De behandeling van het beklag wordt aangehouden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Geen cassatie mogelijk bij beslag op basis van Europees bevriezingsbevel

Hoge Raad 23 september 2025, ECLI:NL:HR:2025:1343

Er staat geen cassatieberoep open tegen een beschikking naar aanleiding van een klaagschrift over beslag dat is gelegd naar aanleiding van een Europees bevriezingsbevel (artikel 5.5.18 van het Wetboek van Strafvordering (Sv) in samenhang met artikel 445 Sv). Dit is een Europees bevel tot inbeslagneming van voorwerpen met het oog op de confiscatie ervan.

Read More
Print Friendly and PDF ^

The EPPO between Union law and national systems: Critical reflections on a hybrid enforcement model

The legal framework governing the functioning of the European Public Prosecutor’s Office (EPPO) is founded on the integration of Regulation (EU) 2017/1939 (the so-called EPPO Regulation) with the domestic legal systems of EU Member States. The EPPO Regulation is far from self-sufficient and, in several respects, explicitly refers to national law. This hybrid architecture gives rise to previously uncharted challenges in the field of judicial cooperation in criminal matters within the EU, especially considering that the establishment of a European prosecutor has long been viewed as a step towards vertical integration in criminal justice – a goal that remains only partially achieved. This contribution examines some critical issues arising from the EPPO legal framework. Specifically, it first considers the criminalisation of offences falling within the EPPO’s material competence (the so-called PIF offences), to assess compliance with the obligations imposed by the PIF Directive. It then addresses the mechanisms of domestic scrutiny – judicial in a broad sense – over the EPPO’s exercise of competence during investigations. Finally, it analyses the functioning of transnational investigations under the Regulation.

Read More
Print Friendly and PDF ^