Artikel: De impact op de relatie tussen een bank en haar cliënt van DNB’s ‘Good Practices’ ten aanzien van fiscale integriteitsrisico’s

Sinds juli van dit jaar kent Nederland een aantal nieuwe spelers in de strijd tegen belastingontduiking en belastingontwijking: banken die onder toezicht staan van De Nederlandsche Bank (DNB). Als onderdeel van haar integriteitstoezicht op banken publiceerde DNB namelijk de verstrekkende ‘Good Practices. Fiscale Integriteitsrisico’s bij cliënten van banken’1 (hierna: Good Practices), met als doel banken te helpen bij het formuleren van beleid om integriteitsrisico’s door belastingontduikende of belastingontwijkende cliënten te mitigeren.

De Good Practices roepen de nodige vragen op, onder andere ten aanzien van de formele en materiële basis waarop de Good Practices zijn uitgevaardigd, de wijze waarop banken fiscale risico’s kunnen beoordelen, de beoogde wijze van implementatie en de reikwijdte van het mandaat van DNB. Deze vragen zijn des te prangender nu toepassing van de Good Practices kan leiden – en in de praktijk al leidt – tot het beëindigen van cliëntrelaties, hetgeen kan conflicteren met civielrechtelijke verplichtingen van de bank jegens haar cliënten.

Lees verder:

Print Friendly and PDF ^