Ethisch kader Verzekeraars: lessen uit theorie en praktijk

Pas op voor hoogmoed, neem verantwoordelijkheid voor (de gevolgen van) technologische innovaties, denk na over de toekomst en neem niet in eenzaamheid beslissingen. Dit zijn de belangrijkste waarschuwingen en lessen die wij de lezers van dit artikel willen meegeven bij het gebruik van datagedreven toepassingen. Het gebruik van data roept immers veel vragen op, zoals welke data kan, mag en wil een verzekeraar gebruiken bij het vaststellen van de premie en het accepteren van klanten? Wil je mensen automatisch afwijzen aan de hand van data over rijgedrag? Maar ook: waar ligt de grens tussen risicodifferentiatie en verboden discriminatie? Hoe meer de techniek zich ontwikkelt, hoe vaker verzekeraars zich over dit soort vragen zullen moeten buigen. Daarbij kunnen verzekeraars leunen op jaren- lange ervaring bij het gebruik van data omdat data aan de basis liggen van verzekeren. Toch zien we dat nieuwe technieken in combinatie met steeds meer beschikbare data nieuwe vragen oproepen. Om Nederlandse verzekeraars een kader te bieden voor het stellen en bespreken van deze vragen, heeft het Verbond van Verzekeraars in 2020 een ethisch kader datagedreven toepassingen opgesteld. Alle leden van het Verbond moeten hiermee aan de slag. Maar uiteindelijk gaat het om het morele kompas van de organisatie. Waar staan wij voor, wat zijn onze morele uitgangspunten, op welke manier willen wij rekening houden met onze klanten, met onze stakeholders? Dergelijke vragen kun je als Raad van Bestuur niet uitbesteden, ze raken het hart van de organisatie. Het bestuur is immers de hoeder van de waarden van de organisatie: het ethisch kader is Chefsache!

Lees verder:

Print Friendly and PDF ^