Europese Raad eens over ‘AML Rulebook’
/De Europese Raad (Raad van de EU) heeft op 7 december 2022 haar standpunt bepaald over een EU Anti-witwasverordening en een nieuwe richtlijn (AMLD6). Samen met het voorstel voor een herschikking van de verordening over geldovermakingen, waarover al overeenstemming is bereikt met het Europees Parlement, zullen deze het nieuwe ‘EU AML Rulebook’ vormen.
De EU Anti-witwasverordening moet zorgen voor meer uniformiteit in de antiwitwasregelgeving in de EU-landen. Nederland heeft zich al eerder positief uitgelaten over dit voorstel.
De nieuwe EU-regels voor de bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme (AML/CFT) zullen worden uitgebreid tot de hele cryptosector. Alle aanbieders van cryptoactivadiensten (CASP's) zullen verplicht worden hun cliënten aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Dit betekent dat zij feiten en informatie over hun cliënten moeten verifiëren. In zijn standpunt eist de Raad dat CASP's maatregelen voor cliëntenonderzoek toepassen wanneer zij transacties van 1 000 EUR of meer uitvoeren, en voegt hij maatregelen toe om de risico's betreffende transacties met zelfgehoste portemonnees te beperken. Ook heeft de Raad verscherpte maatregelen voor cliëntenonderzoek met betrekking tot grensoverschrijdende correspondentrelaties voor CASP's ingevoerd.
Tussenpersonen die derde partijen financieren en personen die edele metalen, edelstenen en cultuurgoederen verhandelen, zullen ook moeten voldoen aan de verplichtingen van de verordening, evenals juweliers, horlogemakers en goudsmeden.
Door grote contante betalingen te beperken, zal de EU het voor criminelen moeilijker maken om zwart geld wit te wassen. Voor contante betalingen is in de hele EU een bovengrens van 10 000 EUR vastgesteld. De lidstaten zullen de flexibiliteit hebben om desgewenst een lagere bovengrens op te leggen.
De EU neemt maatregelen tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme
Derde landen die op de lijst staan van de Financiële-actiegroep (FATF, de internationale normsteller voor de bestrijding van het witwassen van geld) zullen ook door de EU op de lijst worden geplaatst. Er zullen dan ook 2 EU-lijsten zijn, een "zwarte lijst" en een "grijze lijst", in overeenstemming met de FATF-lijsten. De Commissie zal niet verplicht zijn het door de FATF uitgevoerde identificatieproces opnieuw uit te voeren. Dit moet ervoor zorgen dat FATF-lijsten tijdig worden overgedragen en dat verspilling van middelen wordt voorkomen. Zodra een derde land op een van deze lijsten staat, zal de EU maatregelen toepassen die in verhouding staan tot de risico's die het land met zich meebrengt.
In zijn standpunt heeft de Raad besloten om regels voor uiteindelijk begunstigden transparanter te maken en verder te harmoniseren. De Raad verduidelijkt met name dat de regels berusten op 2 componenten: eigendom en zeggenschap. Die moeten worden geanalyseerd om te beoordelen hoe de zeggenschap over een juridische entiteit wordt uitgeoefend, en om alle natuurlijke personen te identificeren die de uiteindelijk begunstigden van die entiteit zijn. De daarmee verband houdende regels voor meerlagige eigendoms- en zeggenschapsstructuren worden eveneens verduidelijkt. De Raad zet ook nader uiteen hoe de identiteit van uiteindelijk begunstigden kan worden vastgesteld en geverifieerd in alle soorten entiteiten, waaronder entiteiten van buiten de EU. Ook de bepalingen inzake gegevensbescherming en bewaring van bestanden worden verduidelijkt. Naar verwachting zal dit het werk van de bevoegde autoriteiten gemakkelijker en sneller maken.
De lidstaten moeten ervoor zorgen dat elke natuurlijke of rechtspersoon die een rechtmatig belang kan aantonen, toegang heeft tot informatie in de registers van uiteindelijk begunstigden, en dat die personen ook journalisten en maatschappelijke organisaties moeten omvatten die betrokken zijn bij het voorkomen en bestrijden van witwassen en terrorismefinanciering.
Het pakket voorziet onder meer in verduidelijking van de uitbestedingsbepalingen en van de bevoegdheden van toezichthouders, een minimum aan informatie waartoe alle financiële-inlichtingeneenheden (nationale centra voor de ontvangst en analyse van meldingen van verdachte transacties en informatie over het witwassen van geld) toegang moeten hebben, en in betere samenwerking tussen de autoriteiten.
Achtergrond
De Europese Commissie presenteerde op 20 juli 2021 een pakket wetgevingsvoorstellen om de EU-regelgeving ter bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering (AML/CFT) te versterken. Het pakket bestaat uit:
een verordening tot oprichting van een nieuwe EU-antiwitwasautoriteit (AMLA) die bevoegd zal zijn om sancties en boeten op te leggen
een verordening tot herschikking van de verordening betreffende geldovermakingen om overmakingen van cryptoactiva transparanter en beter traceerbaar te maken
een verordening inzake antiwitwasverplichtingen voor de particuliere sector
een richtlijn inzake antiwitwasmechanismen
Nu de Raad een standpunt over de antiwitwasverordening en -richtlijn heeft aangenomen, kunnen de onderhandelingen met het Europees Parlement van start gaan. Samen zullen zij de definitieve versie van de teksten bepalen.