Verbeteringen Belastingdienst: Ambitie fraudebestrijding

Staatssecretarissen Vijlbrief en Van Huffelen van Financiën hebben onlangs een brief naar de Tweede Kamer gestuurd met daarin de stand van zaken van de verbeteringen bij de Belastingdienst en de plannen voor de komende periode.

Er ligt een plan de Belastingdienst in brede zin te verbeteren. In dat kader bestaat bijvoorbeeld het voornemen tot het (om)vormen tot drie zelfstandige onderdelen: Belastingdienst, Douane en Toeslagen. In de kamerbrief wordt ingegaan op het toekomstperspectief van de Belastingdienst. Hierbij wordt ingegaan op de problemen waar de Belastingdienst nu nog mee kampt die het goed functioneren in de weg staan. De acties ter verbetering hebben betrekking op:

  1. ambitie voor de Belastingdienst: de beste voor Nederland;

  2. organisatie met oog en oor voor burgers en bedrijven;

  3. organisatie met focus op fiscale taken;

  4. organisatie met vakmanschap, de juiste cultuur en uitstekende ICT-voorzieningen.

Ambitie fraudebestrijding

In de kamerbrief wordt expliciet aandacht besteed aan de ambitie ten aanzien van effectief toezicht en fraudebestrijding.

Het streven van de Belastingdienst is ervoor te zorgen dat burgers en bedrijven bereid zijn uit zichzelf (fiscale) regels na te leven, zonder dwingende en kostbare acties van de Belastingdienst. Uit de fiscale monitor blijkt dat de belastingmoraal de laatste jaren stabiel is: op een vijfpuntsschaal gemeten varieert de belastingmoraal in de afgelopen tien jaar tussen 3,8 en 4,0. De waarde voor 2020 bedroeg 3,93.

Nadruk op toezich vooraf

De strategie voor toezicht en fraudebestrijding is gericht op het verkleinen van het nalevingstekort. “We willen ons toezicht steeds verder verbeteren, zodat we nog meer fouten kunnen voorkomen. We leggen de focus op zoveel mogelijk toezicht vooraf of in de actualiteit bij het indienen van een aangifte en waar nodig voeren we toezicht achteraf uit. Daar waar de kwaliteit van de belastingaangifte vooraf is geborgd, kan de Belastingdienst volstaan met minder toezicht achteraf. Bij grote ondernemingen dragen we daaraan bij met het concept van de individuele klantbehandeling en het horizontale toezicht. Dit doen we bijvoorbeeld door ondernemingen qua omvang te categoriseren en ten aanzien van de 100 grootste ondernemingen een individueel toezichtsplan te maken. We actualiseren, via risicomodules, ons toezicht rekening houdend met het veranderende landschap, waaronder nieuwe wetgeving en trends die we waarnemen, zoals toegenomen automatisering, meer zzp’ers en internationalisering.”

Samenwerking leveranciers aangiftesoftware

Daarnaast werkt de Belastingdienst samen met leveranciers van aangiftesoftware om na te gaan hoe ondernemers kunnen worden geholpen met het in één keer goed doen van de boekhouding. In 2021 wordt onderzocht of het mogelijk is de berekening van belastingen beschikbaar te stellen aan leveranciers van aangiftesoftware en boekhoudpakketten. Dat verkleint de kans op fouten verder. Er wordt geïnvesteerd in het stap-voor-stap inzichtelijker maken van de financiële positie, zodat de burger ook zelf tijdig actie kan ondernemen als er vanwege privéomstandigheden betalingsproblemen dreigen. Burgers worden zo in staat gesteld om bij problemen in een vroeg stadium contact op te nemen met de Belastingdienst.

Investering in data-analyse

Daarnaast zal verder worden geïnvesteerd in data(analyse) voor risicodetectie. “Daarbij moeten we vanzelfsprekend voldoen aan de juridische vereisten en waarborgen op het gebied van (onder andere) rechtsstatelijkheid, privacy en non-discriminatie. Wij hebben geconstateerd en herkennen dat we daarin moeten verbeteren, bijvoorbeeld waar het gaat om het naleven van de AVG. “We nemen maatregelen om de problematiek met de Fraude Signalering Voorziening en andere systemen of processen aan te pakken.”

Lees meer:

Print Friendly and PDF ^