Artikel: Beschikken, maar vooral aanvaarden

Zoals bekend heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State op 31 mei 2023 twee uitspraken gewezen over de invulling die moet worden gegeven aan het bestuursrechtelijke overtredersbegrip. In het bijzonder heeft de Afdeling daarin bepaald dat zowel voor de bestuurlijke boete als voor herstelsancties moet worden aangesloten bij de strafrechtelijke criteria voor functioneel daderschap.1 Als het gaat om het functioneel daderschap van een natuurlijk persoon betekent dit dat de welbekende IJzerdraad-criteria van toepassing zijn. Bepalend is dan of de betrokkene over het gedrag van een ander kon beschikken en of hij het plaatsvinden van dat gedrag heeft aanvaard of placht te aanvaarden. Daarbij moet onder aanvaarden mede worden verstaan het niet betrachten van de zorg die in redelijkheid van de betrokkene kon worden gevergd met het oog op het voorkomen van de gedraging.2 Ook voor het vaststellen van het daderschap van een rechtspersoon kunnen deze ­IJzerdraad-criteria van belang zijn. In dat verband vormen zij één van de omstandigheden aan de hand waarvan kan worden beoordeeld of voldaan is aan het overkoepelende criterium van de redelijke toerekening.3

Read More
Print Friendly and PDF ^

Nieuw Wetboek van Strafvordering klaar voor parlementaire behandeling; laatste twee boeken ingediend bij Tweede Kamer

De laatste twee boeken van het nieuwe Wetboek van Strafvordering zijn door staatssecretaris Rechtsbescherming Teun Struycken en minister van Justitie en Veiligheid David van Weel ingediend bij de Tweede Kamer. Het gaat om de Boeken 7 en 8 waarin de regels zijn opgenomen over de tenuitvoerlegging van straffen en over internationale strafrechtelijke samenwerking. In maart 2023 werden de Boeken 1 tot en met 6 al ingediend bij de Tweede Kamer. Met de indiening van de laatste twee boeken ligt nu het volledige nieuwe Wetboek van Strafvordering bij de Tweede Kamer. De eerste zes boeken waren reeds klaar voor parlementaire behandeling in 2025.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Observaties over de verhouding tussen algemene wetten en bijzondere wetten

In dit artikel wordt betoogd dat bij mogelijke strijd tussen algemene en bijzondere wetten in beginsel van de algemene wet moet worden uitgegaan. De argumentatie hiervoor is aangevoerd dat het karakter van algemene wetten dat uitgangspunt rechtvaardigt en dat voor het tegengestelde uitgangspunt het wetgevingsproces niet rationeel genoeg is. De wetgever dient de vrijheid te hebben van een algemene wet af te wijken, mits hij dit expliciet doet, de afwijking motiveert en op een andere wijze voorziet in de waarborgen die de algemene wet biedt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De misthoorn en zelfonderzoek: is zelfonderzoek een goed idee?

Zelfonderzoek door bedrijven wordt nogal eens – ook in de politiek – met argwaan bekeken. Francien Rense, partner in de corporate defense-praktijk van Greenberg Traurig, ziet juist grote voordelen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Tussen integriteit en opportunisme

In een zaak die speelde bij de voorzieningenrechter in Den Haag kwam de vraag aan bod of een inschrijver (Odido) kan worden uitgesloten van een aanbestedingsprocedure op grond van de facultatieve uitsluitingsgronden ‘valse verklaring’ (artikel 2.87 lid 1 sub h Aanbestedingswet 2012) en ‘onrechtmatige beïnvloeding besluitvormingsproces’ (artikel 2.87 lid 1 sub i Aanbestedingswet 2012) vanwege de door de inschrijver gegeven antwoorden op de kwalitatieve gunningcriteria. De voorzieningenrechter oordeelt dat de aanbestedende dienst in redelijkheid tot de beslissing tot uitsluiting kon komen. Dit oordeel behoeft bespreking, aangezien de consequenties voor een inschrijver die te enthousiast inschrijft op een Europese aanbestedingsprocedure groot kunnen zijn indien dit vonnis navolging zou krijgen. 

Read More
Print Friendly and PDF ^