OM en politie: brede bestrijding cybercrime door wereldwijde omvang en dreiging belangrijker dan ooit

Cybercrime is een flinke industrie waar buitengewoon veel leed achter schuilt. Vorig jaar werden 2,3 miljoen Nederlanders getroffen door een vorm van online criminaliteit. Mensen en bedrijven lijden enorme financiële schade, maar het tast vooral het vertrouwen aan: in elkaar en in de digitale infrastructuur. Deze in kaart gebrachte ontwikkelingen staan in het Cybercrimebeeld Nederland 2024 van het Openbaar Ministerie (OM) en de politie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Rechtbanken Amsterdam en Noord-Holland stellen vragen aan de Hoge Raad over online gokken

De rechtbanken Amsterdam en Noord-Holland hebben gezamenlijk besloten rechtsvragen voor te leggen aan de Hoge Raad. Ze willen duidelijkheid krijgen over de vraag of gokkers bij online aanbieders zonder vergunning, hun verlies terug kunnen krijgen. Het antwoord van de Hoge Raad kan een einde maken aan de rechtsongelijkheid die is ontstaan omdat verschillende rechtbanken hier anders over oordelen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Commissie richt AI-bureau op om het leiderschap van de EU op het gebied van veilige en betrouwbare artificiële intelligentie te versterken

Op 29 mei 2024 maakte de Commissie bekend dat zij een AI-bureau heeft opgericht. Het AI-bureau heeft tot doel de toekomstige ontwikkeling, de uitrol en het gebruik van artificiële intelligentie (AI) mogelijk te maken op een manier die maatschappelijke en economische voordelen en innovatie bevordert en tegelijkertijd de risico’s van AI beperkt. Het AI-bureau zal een sleutelrol spelen bij de uitvoering van de AI-verordening en het positioneren van de EU als leider in internationale besprekingen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Alle ballen op het OM?

Al in 2018 – in de wereld van de technologie is dat lichtjaren geleden – adviseerde de Commissie Koops de wetgever een visie te ontwikkelen op een integraal normenkader voor het vergaren en verwerken van (digitale) gegevens. Vergaren van gegevens wordt nu geregeld door het Wetboek van Strafvordering (Sv), het (verdere) verwerken – denk aan vastleggen, bewaren, raadplegen, vergelijken, samenbrengen, vernietigen, etc. – wordt voornamelijk gereguleerd door de Wet politiegegeven (Wpg). In een analoge wereld is het niet meteen noodzakelijk het onderzoek aan met opsporingsbevoegdheden vergaarde informatie – een in beslag genomen wapen of een brief – te problematiseren of nader te normeren: vergaringsbevoegdheden omvatten een impliciete en vanzelfsprekende bevoegdheid tot (nader) onderzoek. In een gedigitaliseerde wereld is die vanzelfsprekendheid van onderzoek (van bijvoorbeeld telefoongesprekken, e-mailwisselingen, foto’s uit een smartphone) vanuit rechtsbeschermingsperspectief problematisch. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Cybercrime congres: Digitaal bewijs & de rol van private partijen | Vrijdag 21 juni 2024

Vaak is de data waar het om gaat en waar in het kader van een strafrechtelijk onderzoek interesse in is in het bezit van bedrijven en bevindt de data zich op servers in verschillende landen, zowel binnen als buiten de Europese Unie. Tot voor kort voorzagen de instrumenten ter verkrijging van deze data in mogelijkheden van bevoegde autoriteiten om zich via de daarvoor aangewezen autoriteiten in andere landen, dus indirect, tot deze bedrijven te wenden. Er is echter een ontwikkeling zichtbaar waarbij het in steeds meer gevallen mogelijk wordt voor autoriteiten om zich direct tot bedrijven te richten met een bevel tot uitlevering van data.

Read More
Print Friendly and PDF ^