Nieuwe EU-regels om het financiële stelsel van de EU te beschermen tegen witwassen en terrorismefinanciering

Op 19 juni 2024 zijn twee verordeningen en twee richtlijnen in het EU-Publicatieblad verschenen die de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering moeten versterken. De nieuwe regels voorzien in de oprichting van een Europese Autoriteit voor de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering (AMLA). Daarnaast moeten de EU-lidstaten informatie van centrale registers, met gegevens over wie de houder is van welke bankrekening en waar, beschikbaar maken via een centraal toegangspunt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Grensoverschrijdende bewijsvergaring vraagt om grensoverschrijdende rechtsbescherming

Op 18 augustus 2026 treedt een Europese Verordening in werking die betrekking heeft op de grensoverschrijdende verkrijging van elektronisch bewijsmateriaal in strafzaken (Verordening (EU) 2023/1543, de E-evidence Verordening). Justitiële autoriteiten in de EU kunnen straks rechtstreeks een verstrekkingsbevel richten tot digitale dienstaanbieders in de EU, waaronder internet- en emailproviders en aanbieders van clouddiensten, onafhankelijk van waar de gevraagde gegevens zich bevinden. Zoals wel vaker is het toekennen van (grensoverschrijdende) bevoegdheden niet gepaard gegaan met het organiseren van adequate (grensoverschrijdende) rechtsbescherming.

Read More
Print Friendly and PDF ^

HvJ EU: EU-recht verzet zich niet tegen de deelname van een verdachte aan de terechtzitting via videoconferencing

HvJ EU 4 juli 2024, C-760/22 (FP e.a.)

Het EU-recht bevat geen regeling voor de kwestie of de lidstaten kunnen bepalen dat in het kader van een strafprocedure de verdachte op zijn uitdrukkelijk verzoek via videoconferentie kan deelnemen aan de zittingen. Een dergelijke kwestie valt derhalve onder het nationale recht. De nationale regels moeten wel het recht op een eerlijk proces, het vermoeden van onschuld en de rechten van de verdediging eerbiedigen. Dat is het antwoord van het EU-Hof op een vraag van een Bulgaarse rechter.

Read More
, , ,
Print Friendly and PDF ^

HvJ EU verduidelijkt onder welke voorwaarden aanhoudingsbevelen die zijn uitgevaardigd door het Verenigd Koninkrijk ten uitvoer kunnen worden gelegd in de Europese Unie

HvJ EU 29 juli 2024, C-202/24 (Alchaster)

Sinds de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie is de tenuitvoerlegging in de Unie van door het Verenigd Koninkrijk uitgevaardigde aanhoudingsbevelen geregeld in de handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen het Verenigd Koninkrijk en de Unie. Volgens het EU-Hof moeten de rechterlijke autoriteiten van de lidstaten waaraan wordt verzocht zo’n bevel ten uitvoer te leggen, autonoom nagaan of de betrokkene bij overlevering aan het Verenigd Koninkrijk het door hem gestelde risico op schending van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie loopt. Het overleveringsmechanisme waarin de handels- en samenwerkingsovereenkomst voorziet, verschilt van dat van het kaderbesluit betreffende het Europese aanhoudingsbevel. Dat is de uitspraak van het EU-hof naar aanleiding van prejudiciële vragen van de Ierse rechter.

Read More
, , ,
Print Friendly and PDF ^

Financieel-strafrechtelijke onderwerpen uit het hoofdlijnenakkoord 2024-2028 op een rij

De zomerperiode biedt een goede gelegenheid om terug te blikken én vooruit te kijken. Op 16 mei 2024 hebben de PVV, VVD, NSC en BBB een hoofdlijnenakkoord bereikt. Hoewel de uitwerking van de plannen tot een regeerakkoord nog op zich laat wachten, kan op basis van het hoofdlijnenakkoord al vooruit worden gekeken naar de aandachtspunten van de komende jaren van de regering en dan met name onderwerpen die raken aan compliance en het financieel-economisch strafrecht.

Read More
Print Friendly and PDF ^