Calamiteiten melden aan de IGZ

De Inspectie Gezondheidszorg (IGZ) heeft gemerkt dat er discussie bestaat over calamiteiten en wat er aan de inspectie gemeld moet worden. Daarom heeft zij deze zorgbrede brochure opgesteld die voor meer duidelijkheid moet zorgen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Schouwarts veroordeeld voor meineed

Rechtbank Overijssel 17 november 2016, ECLI:NL:RBOVE:2016:4509

Een 62-jarige schouwarts is door de rechtbank Overijssel veroordeeld voor meineed. De man krijgt een werkstraf van 180 uur opgelegd omdat hij in 2014 als getuige-deskundige opzettelijk een onjuiste verklaring aflegde in een strafzaak. De dader in die strafzaak is in hoger beroep veroordeeld tot 11 jaar cel, voor de dood van een bejaarde vrouw in haar woning in de Koestraat te Zwolle.

Read More
Print Friendly and PDF ^

IGZ publiceert meldingen calamiteiten

Op 16 november heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg een overzicht openbaar gemaakt van het aantal meldingen die de inspectie heeft gekregen in 2015 en de eerste helft van 2016. Daarnaast heeft de inspectie openbaar gemaakt hoeveel bestuurlijke boetes zij heeft opgelegd in 2015 en eerste helft van 2016. Het is de eerste keer dat de inspectie een overzicht in deze vorm openbaar maakt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artsen over incidenten: open communicatie met patiënt essentieel, grote behoefte aan steun

Dokters willen graag open communiceren met de patiënt over incidenten. Het is belangrijk dat werkgevers deze openheid bevorderen en hun artsen altijd steunen. Tegelijk hebben incidenten een grote impact en verdient structurele opvang veel meer aandacht. Dit blijkt uit onderzoek onder het KNMG Artsenpanel naar openheid na incidenten. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Medische missers en ‘de mediationmanier’

Bij medische missers probeert het verantwoordelijke ziekenhuis de feiten meestal te verbergen, en legt slachtoffers zelfs een ‘zwijgplicht’ op. Zo niet het Rotterdamse Havenziekenhuis, waar zeven patiënten in 2008 ernstig ziek werden door zo’n fout. De ziekenhuis zocht direct, in alle openheid, naar de oorzaak van het falen. Deze ‘mediationmanier’ lijkt ook goed te passen bij de nieuwe klachtenwetgeving in de zorg.Write here...

Read More
Print Friendly and PDF ^