Partiële of geschoonde teruggave van gegevensdragers: Naar een gemoderniseerde beslagregeling voor elektronische gegevensdragers

In strafzaken is het verzamelen van elektronisch bewijsmateriaal vaak essentieel voor de waarheidsvinding. Voor de gegevensdrager eindigt de strafrechtelijke reis echter niet als de informatie op de gegevensdrager is geanalyseerd en vervolgens eventueel als bewijsmateriaal in een strafzaak is gebruikt. Naar Nederlands recht rust het beslag op de gegevensdrager en niet op de (voor de strafzaak relevante) gegevens. Dit betekent dat – na inbeslagname van de gegevensdrager – de autoriteiten de beschikking verkrijgen over alle gegevens die op de gegevensdrager staan opgeslagen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: In(ternet)filtratie: een roep om meer waarborgen?

Door middel van een grootschalige digitale infiltratieoperatie werd de dark market ‘Hansa’ in 2017 door de Nederlandse politie en het Openbaar Ministerie opgerold. De politie maakte gebruik van de bevoegdheid die haar op grond van artikel 126h Sv toekomt: de ‘klassieke’ infiltratiebevoegdheid. Kan deze infiltratiebevoegdheid zonder meer worden aangewend in een digitale context, of klinkt in dat geval een roep om meer waarborgen?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Samenwerkingsverbanden en de strafrechtspleging

Het wetsvoorstel ‘Gegevensuitwisseling in samenwerkingsverbanden’ beoogt kaders te bieden voor de multilaterale samenwerking tussen strafrechtelijke, bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke actoren ter bestrijding van ongewenste maatschappelijke fenomenen, waaronder de bestrijding van fraude. Het voorstel richt zich uitsluitend op de normering van de gegevensverwerking die onder de vlag van die samenwerkingsverbanden plaatsvindt. In dit artikel wordt betoogd dat die benadering te beperkt is. Dat wordt geïllustreerd met een analyse van de mogelijke gevolgen van het voorstel voor de verdedigingsrechten en het bewijsrecht, in het bijzonder het leerstuk van het onrechtmatig verkregen bewijs.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Column: De FinCEN Files, Geld stinkt niet?

Door: Tekla Beekhuis, Promovenda Utrecht Centre for Accountability & Liability Law en Willem Pompe Instituut voor Strafrechtswetenschappen

De FinCEN Files: na onder meer de Panama Papers en de Troyka Laundromat zijn het deze keer de FinCEN Files die wereldwijd opschudding veroorzaken over de rol van financiële instellingen bij het (on)bewust faciliteren van witwaspraktijken. Ongeveer 109 verschillende media in 88 landen publiceerden op zondag 20 september de resultaten van hun onderzoek naar de FinCEN Files: ruim 2600 bestanden waarin geheime informatie staat opgenomen over mogelijke verdachte transacties die tussen 2008 en 2017 zijn gemeld aan de Financial Crimes Enforcement Network (FinCEN), de Amerikaanse witwasautoriteit. In deze column wordt allereerst stilgestaan bij de inhoud van de FinCEN Files en in hoeverre Nederland, meer specifiek de ING Bank N.V., wordt genoemd. Vervolgens wordt de inhoud van de FinCEN Files in een wat breder perspectief geplaatst en van kanttekeningen voorzien. Afgerond wordt met een korte blik op de toekomst.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Richting toekomstbestendig handhavingsbeleid van de financiële toezichthouders

In dit stuk werpen de auteurs de vraag op of het wenselijk is om na twee rondes van min of meer graduele aanpassingen het handhavingsbeleid verder uit te diepen zodat het meer toekomstbestendig wordt. Op basis van een vijftal onderwerpen geven zij mogelijke richtingen aan. Er zou een concretiseringsslag kunnen worden gemaakt en het handhavingsbeleid zou aandacht kunnen besteden aan een aantal voor de handhaving relevante onderwerpen zoals het beleid van de toezichthouders rondom 1) flexibiliteit en consensualiteit in de handhaving, 2) de samenwerking met het Openbaar Ministerie en 3) de inzet van externe deskundigen in handhavingszaken.

Read More
Print Friendly and PDF ^