Artikel: De Wwft en de betrouwbaarheid en geschiktheid van beleidsbepalers in de financiële sector

Dit artikel bespreekt in hoeverre overtredingen van de Wwft van invloed kunnen zijn op de betrouwbaarheid en geschiktheid van beleidsbepalers in de financiële sector. Wwft-overtredingen kunnen een redelijke aanleiding vormen tot het instellen van een hertoetsingsonderzoek. Toezichthouders zullen echter zorgvuldig nagaan welke personen redelijkerwijs aan een hertoetsingsonderzoek kunnen worden onderworpen. Ook zullen zij bij een herbeoordeling onderzoek doen naar alle relevante feiten en omstandigheden en deze afwegen in het licht van de verschillende (zwaarwegende) belangen die bij een hertoetsing in het geding zijn. Daarbij zal onder meer aandacht worden besteed aan de vraag in hoeverre de tekortkomingen structureel zijn (geweest). Ook de positie van de betreffende beleidsbepaler speelt een belangrijke rol. Onderscheid wordt gemaakt tussen de zogenaamde ''Wwft-bestuurder'', de Wwft-compliance officer en andere bestuurders, commissarissen en houders van interne controlefuncties. Het optreden van de toezichthouders zal steeds evenredig moeten zijn, zorgvuldig en met inachtneming van alle belangen. Zo kan soms, in plaats van voor een besluit tot ''heenzending'', worden gekozen voor een positief toetsingsbesluit onder het stellen van bepaalde voorwaarden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Poortwachters en integriteitstoezicht van de AFM

Financiële criminaliteit tast de integriteit van het financieel-economische stelsel aan en zet druk op de poortwachtersfunctie van financiële instellingen. Auteurs pleiten voor een integrale risicobeoordeling om te voldoen aan de Wwft en de Sw en daarmee een integere bedrijfsvoering te waarborgen. De AFM houdt toezicht op de naleving van de verplichtingen van de Wwft en Sw, op onder meer beleggingsondernemingen, (beheerders van) beleggingsinstellingen en icbe's. Deze instellingen zijn op grond van de Wft verplicht om een adequaat beleid te voeren dat een integere uitoefening van het bedrijf waarborgt. Hieronder wordt onder meer verstaan dat wordt tegengegaan dat de instelling de Wwft of Sw overtreedt. De naleving van voornoemde wet- en regelgeving is afhankelijk van de specifieke risico's op witwassen of financieren van terrorisme. Dit artikel gaat in op het toezicht van de AFM, de belangrijkste verplichtingen uit de Wwft en Sw en de overlap met de Wft, waarna wordt ingegaan op de specifieke risico's voor voornoemde instellingen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De impact voor data gedreven bedrijven van het e-evidence pakket

Digitaal bewijsmateriaal is de afgelopen jaren steeds essentiëler geworden in het kader van strafrechtelijke onderzoeken. Geschat wordt dat op dit moment in 85% van de strafrechtelijke onderzoeken digitale gegevens een rol spelen. Toegang verkrijgen kan daarentegen een langdurig proces zijn, doordat de betreffende data vaak in een ander land is opgeslagen. In meer dan de helft van de strafrechtelijke onderzoeken zou dit een probleem vormen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De Wet plan van aanpak witwassen: een grondslag voor de verwerking van strafrechtelijke persoonsgegevens

De bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering staat voortdurend in het brandpunt van de actualiteit. Financiële instellingen manoeuvreren zich door de complexe antiwitwasregelgeving om de integriteit van het financiële stelsel te bewaken. Wie zich niet aan deze regels houdt, wordt niet alleen op de vingers getikt, maar kan in sommige gevallen ook op een fikse boete van de toezichthouder rekenen. Ook strafrechtelijke vervolging behoort tot de mogelijkheden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

EDPB: neem bevoegdheid om data te delen voor witwasbestrijding niet op in wet

De Europese privacytoezichthouders wijzen op aanzienlijke risico’s voor privacy en gegevensbescherming in een wetsvoorstel over de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. Zij uiten hun zorgen in een brief aan de Europese medewetgevers. In Europa wordt op dit moment namelijk gesproken over de opvolger van de huidige anti-witwasrichtlijn.

Read More
Print Friendly and PDF ^