Aanpassing wetsvoorstel coördinatie terrorismebestrijding en nationale veiligheid

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) is verantwoordelijk voor de coördinatie op het gebied van terrorismebestrijding, cybersecurity, nationale veiligheid, crisisbeheersing en weerbaarheid tegen statelijke dreigingen. Om deze coördinerende taak goed uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat de NCTV een stevige grondslag heeft voor zijn werkzaamheden. Het moet glashelder zijn wat de NCTV mag en niet mag. Daarom is eind 2021 het wetsvoorstel ‘Verwerking persoonsgegevens coördinatie en analyse terrorismebestrijding en nationale veiligheid’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit voorstel wordt nu gewijzigd en vanwege deze wijzigingen wordt ook de titel van het wetsvoorstel aangepast naar ‘coördinatie terrorismebestrijding en nationale veiligheid’.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Wetsvoorstel voor het nieuwe Wetboek van Strafvordering wordt bij de Tweede Kamer ingediend

Het wetsvoorstel voor het nieuwe Wetboek van Strafvordering wordt bij de Tweede Kamer ingediend. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van minister Weerwind voor Rechtsbescherming en Yesilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Omgevingswet gaat in op 1 januari 2024

De Eerste Kamer stemde dinsdag 14 maart in met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Na een hoofdelijke stemming bleek dat 41 van de leden voor de inwerkingtreding op die datum was, en 29 leden tegen. Ook zijn vier moties aangenomen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kamerbrief over evaluatie regeldruk AMLD5

Een belangrijke conclusie van het onderzoek is dat de regeldruk voor kleine instellingen relatief hoger ligt dan bij grote instellingen. De tweede conclusie is dat hoewel de onderzoekers het niet feitelijk hebben kunnen verifiëren, het waarschijnlijk is dat er verdringing heeft plaatsgevonden bij kleine cryptodienstverleners, maar dat dit tegelijkertijd past in het plaatje dat een professionaliseringsslag nodig was in de sector om aan integriteitsregels te kunnen voldoen. Daarnaast constateren de onderzoekers dat er nog steeds partijen de markt betreden. Over kunsthandelaren en makelaars zijn er geen signalen dat AMLD5 tot verdringing heeft geleid.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Gegevensdeling binnen samenwerkingsverbanden verduidelijkt

Minister Yeşilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid wil ‘heldere grondslagen en stevige waarborgen bij gegevensuitwisseling door samenwerkingsverbanden, voor privacy en veiligheid’. Voor iedereen moet duidelijker zijn onder welke voorwaarden informatie kan worden verwerkt binnen vier bestaande samenwerkingsverbanden. Die pakken complexe problemen rond bijvoorbeeld verwarde personen en georganiseerde criminaliteit aan.

Daarom heeft Yeşilgöz een algemene maatregel van bestuur (AMvB) in internetconsultatie gebracht. Het is een aanvulling op het wetsvoorstel Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS), dat op dit moment in behandeling is in de Eerste Kamer.

Samenwerkingsverbanden

Het wetsvoorstel WGS regelt dat deelnemers van vier wettelijke samenwerkingsverbanden straks beter gegevens kunnen delen om op hun veiligheidsterrein een volledig beeld te krijgen:

Binnen de verbanden is het belangrijk om onderling gegevens uit te wisselen om zo goed mogelijk samen te werken.

In voorbereiding

Daarvoor is de WGS al bijna vijf jaar in voorbereiding. Het voorstel ging oorspronkelijk als onderdeel van de Ondermijningswetgeving in 2018 in consultatie. Er was veel kritiek onder meer vanuit de VNG en de Raad van State.

Het wetsvoorstel werd na aanpassingen op 29 april 2020 bij de Tweede Kamer ingediend. Ook werd voorgesteld om een en ander in een AMvB vast te leggen. Bijna drie jaar na dato is het zover.

Waarborgen

Het zogeheten Besluit gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden, zorgt volgens de minister voor meer waarborgen rond de informatiedeling. ‘Het beoogt zo exact mogelijk te omlijnen wat de samenwerkingsverbanden mogen doen.’ Zoals de criteria waaraan een signaal, verzoek of casus moet voldoen om aanleiding te mogen zijn voor gegevensverwerking. En ook verplichtingen, zoals passende opleidingen en trainingen over gegevensverwerking.

Documenten

Print Friendly and PDF ^