De Wet dieren: een verkenning van het concept ‘integrale wetgeving’

Deze bijdrage introduceert het concept integrale wetgeving om het fenomeen weer te geven dat de wetgever bestaande regelingen intrekt en deze vervolgens samenbrengt in één nieuwe wet. De auteur merkt op dat dit concept in opkomst is en een van de manieren is waarop de wetgever probeert om wetgeving te vereenvoudigen en consistenter te maken. Ook kaderwetten en de verhouding tussen integrale wetgeving en kaderwetten komen in deze bijdrage aan bod, waarbij de auteur constateert dat de kaderwet een concept is waarin integrale wetgeving tot uiting kan komen. De Wet dieren fungeert als voorbeeldcasus omdat zij een kaderwet is en een voorbeeld van integrale wetgeving.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Cursus Strafrechtelijke Handhaving van de Omgevingswet

In 2024 treedt de nieuwe Omgevingswet en daaruit voortvloeiende regelgeving in werking. De nieuwe Omgevingswet bundelt wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Daarmee vormt de wet de basis voor de samenhangende benadering van de fysieke leefomgeving. Voor de uitvoering in de praktijk zijn verschillende instrumenten in de wet opgenomen. In de algemene maatregelen van bestuur staan regels voor diverse activiteiten. Er blijven ook een aantal onderwerpen in de Wet milieubeheer, de Waterwet en de Waterschapswet. Andere wetgeving, zoals bijvoorbeeld het Activiteitenbesluit komen te vervallen. Een aantal normoverschrijdingen uit de Omgevingswet en de daaruit voortvloeiende regelgeving zijn punitief sanctioneerbaar met een bestuurlijke boete.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Groene beloftes zijn niet vrijblijvend

Bedrijven mogen consumenten verleiden met groene beloftes, maar ze misleiden mag niet. De geuite duurzaamheidsambities moeten ook echt haalbaar zijn. Om misleiding tegen te gaan introduceert de Europese Unie gedetailleerde regels waarin de onderbouwing en verificatie van streefclaims vooropstaan. Deze regels bevestigen de in Nederland door toezichthouder en zelfregulering ingezette lijn en voorzien in de vraag naar strenge wettelijke normen. Toch zijn er ook zorgen: de kosten van het verificatieproces kunnen het bereiken van de verduurzamingsdoelstelling mogelijk ook in de weg staan.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Consultatie Implementatiewet anti-SLAPP richtlijn

Op 1 oktober is het voorstel voor de Implementatiewet anti-SLAPP richtlijn ter consultatie gepubliceerd. Dit wetsvoorstel implementeert Richtlijn (EU) 2024/1069 over strategische rechtszaken tegen publieke participatie. De richtlijn moet uiterlijk op 7 mei 2026 zijn geïmplementeerd. Het doel van de richtlijn is om mensen die deelnemen aan het publieke debat beter te beschermen tegen rechtszaken waarbij kennelijk ongegronde vorderingen worden ingesteld of misbruik van procesrecht wordt gemaakt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Update EU Anti-Corruptierichtlijn

De European Parliamentary Research Service (EPRS) heeft op 23 september 2024 een bijgewerkte briefing uitgebracht over de EU Anti-Corruptierichtlijn. Deze briefing behandelt de nieuwste ontwikkelingen binnen het EU-wetgevingskader tegen corruptie, dat voor het eerst in mei 2023 door de Europese Commissie werd voorgesteld.

Read More
Print Friendly and PDF ^