Status of the EPPO: An EU Judicial Actor

This article analyses the institutional role of the European Public Prosecutor’s Office (EPPO) in the context of the European Union’s legal framework and underlines the nature of its prosecutorial and judicial authority in the Member States. Against this background, the author reflects on whether the current legal and institutional framework provides sufficient institutional safeguards to protect its independence and the independence of its prosecutors, both at the central and domestic levels. According to the author, institutional safeguards exist to protect the independence of the office as a whole, but they are not sufficient to protect the prosecutors. A significant legal vacuum exists with regard to their career progression and to disciplinary procedures involving them, but it is especially the appointment procedure that is not in line with basic rule-of-law principles, which guarantee the independence of prosecutorial and judicial bodies. Institutional safeguards are in place, however, as regards the dismissal of the European Chief Prosecutor and of the European Prosecutors, which can be decided only by the Court of Justice of the European Union.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De nieuwe anti-witwasverordening op komst

Er staat een grote verandering op stapel in Nederland ten aanzien van anti-witwasregelgeving. In 2021 introduceerde de Commissie een omvangrijk AML-pakket met een viertal legislatieve voorstellen waaronder een nieuwe verordening. Deze nieuwe Europese anti-witwasverordening is vanaf 10 juli 2027 toepassing. In dit artikel staan de auteurs stil bij de belangrijkste wijzigingen in verband met de reikwijdte van de verordening en de aanvullende eisen die de verordening stelt aan de interne bedrijfsvoering van instellingen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Compliance with the EPPO Regulation

The European Public Prosecutor’s Office, being the largest project in the history of European Criminal Law, is based on Council Regulation (EU) 2017/1939 (“the EPPO Regulation”) but has nevertheless required substantial adjustments to national criminal law in order to function. This article presents the results of a compliance study commissioned by the European Commission to assess whether the national legislation of the 22 Member States participating in the EPPO is in conformity with the EPPO Regulation.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Poortwachtersaansprakelijkheid

In deze bijdrage onderzoek ik hoe de bank in het geval van misbruik van een bij haar aangehouden bankrekening aansprakelijk kan worden gesteld door derden die door dit misbruik zijn gedupeerd. Dit soort aansprakelijkheid noem ik "poortwachtersaansprakelijkheid". Ik concludeer dat de bank ingevolge haar bijzondere zorgplicht jegens derden aansprakelijk is wanneer zij subjectieve kennis heeft van aanwijzingen van mogelijk misbruik en zij nalaat om hier onderzoek naar te doen. Deze subjectieve kennis kan ook voortkomen uit de wettelijke customer due diligence-verplichtingen van de bank. Mocht uit onderzoek van de bank blijken dat er daadwerkelijk sprake is van misbruik, is de bank bovendien gehouden om maatregelen te nemen om het financiële gevaar van dit misbruik voor derden af te wenden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Het opslaan van kopieën van legitimatiebewijzen, foto’s en video’s van cliënten: de grenzen van de Wwft-reconstructieplicht in het licht van fundamentele rechten

In dit artikel laat de auteur zien dat uit een rechtshistorische analyse van de Wwft blijkt dat het bewaren van een kopie van het legitimatiebewijs op grond van de reconstructieplicht (artikel 33) van de Wwft van cliënten niet verplicht is, soms wel kán, maar niet altijd mág, en dat de Wwft geen grondslag biedt, laat staan een verplichting bevat, om foto’s en audio- en video-opnamen van cliënten te bewaren.

Read More
Print Friendly and PDF ^