Artikel: Wanneer kan een bank afscheid nemen van een klant?

Met enige regelmaat worden er rechterlijke uitspraken gepubliceerd over banken die afscheid willen nemen van een klant omdat de bank twijfels heeft over diens integriteit. De jurisprudentie laat over het algemeen zien dat het niet eenvoudig is voor een bank om een bestaande klant de deur te wijzen. Zo waren er enkele jaren geleden veel zaken rondom coffeeshops waaruit duidelijke jurisprudentie kwam dat het enkel hebben van twijfels rondom de integriteit van een klant niet voldoende is; er zullen concrete zwaarwegende integriteitrisico’s moeten zijn. Recentelijk zijn er uitspraken gepubliceerd waaruit duidelijk wordt dat er ook bij de cliënt een plicht ligt om mee te werken aan het cliëntenonderzoek dan wel om aanvullende maatregelen te treffen om integriteitrisico’s weg te nemen.

In dit artikel beziet de auteur in hoeverre de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de Wet op het financieel toezicht (Wft) ruimte geven om afscheid te nemen van bestaande klanten en welke jurisprudentie er op dit vlak is. Concluderend komt het erop neer dat het moeilijk is om afscheid te nemen van een bestaande klant. Dat kan alleen als het cliëntenonderzoek op grond van de Wwft of het Besluit prudentiële regels Wft (Bpr) niet afgerond kan worden of wanneer er concrete zwaarwegende integriteitrisico’s zijn. Het meest zwaarwegende belang is echter of de cliënt nog toegang heeft tot het bancaire systeem. Als dat zo is, zal het voor een bank eenvoudiger zijn om vanwege twijfels rondom de integriteit van de cliënt afscheid te nemen.

Lees verder:

 

 

 

Print Friendly and PDF ^