De Digital Markets Act: een revolutionaire handhavingstool in het digitale decennium
/Op 1 november 2022 is de Verordening (EU) 2022/1925, beter bekend als de digitalemarktenverordening (Digital Markets Act (“DMA”)), in werking getreden.
In de digitale wereld van tegenwoordig hebben enkele grote ondernemingen die kernplatformdiensten aanbieden (ook wel ‘poortwachters’) veel invloed op digitale markten. Het gaat bijvoorbeeld om aanbieders van onlinezoekmachines (zoals Google), onlinesocialenetwerkdiensten (zoals Instagram) of videoplatformdiensten (zoals Netflix).
De DMA beoogt de economische machtspositie van poortwachters te beteugelen. Dat moet bijdragen aan de goede werking van de interne markt. De DMA moet worden gezien in aanvulling op de artikelen 101 en 102 VWEU en ervoor zorgen dat de digitale markten waarop poortwachters aanwezig zijn, “betwistbaar en eerlijk” blijven. Andere bedrijven zullen daardoor beter in staat zijn te concurreren op de digitale markten. Dit zou moeten leiden tot meer innovatie, hogere kwaliteit en lagere prijzen voor eindgebruikers.
Lees verder: