Diverse moties ter verdere bescherming van klokkenluiders aangenomen
/Op dinsdag 21 januari heeft de Tweede Kamer gestemdover zeven moties, die betrekking hebben op (uitwerking van) de Wbk, met bijbehorende taken en rollen voor het Huis voor klokkenluiders. Om welke moties gaat het precies en welke zijn aangenomen?
De motie-Van Waveren over aanvullende waarborgen in de Wet bescherming klokkenluiders om klokkenluiders in het kader van anonimiteit en veiligheid beter te beschermen
Aangenomen
De motie-Van Waveren over in beeld brengen welke constateringen of oordelen van de autoriteiten grondslag bieden om overtreders van de Wet bescherming klokkenluiders te sanctioneren
Aangenomen
De motie-Van Nispen/Chakor over ervoor zorgen dat niet bezuinigd wordt op het Huis voor Klokkenluiders
Verworpen
De motie-Van Nispen/Chakor over een systeem van nummerherkenning bij het Huis voor Klokkenluiders invoeren
Aangenomen
De motie-Van Nispen/Chakor over de onderdelen van de wetswijziging van de Wet bescherming klokkenluiders die nu al wél mogelijk zijn in werking laten treden
Aangenomen
De motie-Chakor/Van Nispen over wettelijk borgen dat het Huis voor Klokkenluiders de rol van centrale autoriteit krijgt
Aangehouden
De motie-Chakor/Van Nispen over het Huis voor Klokkenluiders sancties laten opleggen wanneer de identiteit van melders niet wordt gewaarborgd
Aangenomen
Eén van de moties heeft betrekking op de identiteitsbescherming van klokkenluiders, door het Huis daarop sanctiebevoegdheid te geven. Eerder kreeg het Huis al sanctiebevoegdheid richting werkgevers, wanneer zij geen meldregeling hebben of werknemers benadelen na het doen van een melding. Benadeling gebeurt bijvoorbeeld door pestgedrag, overplaatsing of ontslag. Tegen je zin worden onthuld als klokkenluider kan minstens zo ingrijpend zijn.
Voor de bescherming van melders van misstanden kan het heel belangrijk zijn dat hun identiteit verborgen wordt gehouden. In de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk) is een geheimhoudingsverplichting opgenomen. Daar is nog geen sanctiebepaling aan verbonden, hoewel de Europese richtlijn dat wel voorschrijft. Het Huis voor Klokkenluiders zou daarom werkgevers moeten kunnen beboeten, wanneer zij de identiteit van een melder niet geheim houden. Dat betooght het Huis.
De Wbk is er om mensen, die in het algemeen belang hun vinger op steken wanneer zij een misstand vermoeden, te beschermen. Het schenden van geheimhouding kan een strafbaar feit zijn. Maar dat een melder, van wie de identiteit ten onrechte is prijsgegeven, zelf eventueel aangifte moet doen, is volgens het Huis voor Klokkenluiders principieel onjuist. Daarom moet, als het nodig is, namens de samenleving voor die mensen worden opgekomen.