Impact anti-corruptie strategie VS

Op 6 december 2021 heeft de Biden regering haar strategie ter bestrijding van corruptie bekendgemaakt, samen met een begeleidend informatieblad, voortbouwend op de eerdere aankondiging van president Biden dat corruptiebestrijding wordt gezien als een van de prioriteiten van de nationale veiligheid van de VS.

De vijfpuntenstrategie legt in het bijzonder de nadruk op een gecoördineerde internationale aanpak van de bestrijding van omkoping en op de aanscherping van regelgeving om te voorkomen dat het financiële stelsel van de VS wordt gebruikt voor het witwassen van de opbrengsten van misdrijven. De regering verbindt zich ertoe extra personele middelen, financieel kapitaal en diplomatieke energie in te zetten om de wereldwijde inspanningen ter bestrijding van corruptie te bevorderen.

De strategie behelst in het bijzonder het volgende:

  1. Meer aandacht voor het dichten van gaten in het financiële- en regelgevend kader, die kunnen worden misbruikt om activa te verbergen en de opbrengsten van misdrijven wit te wassen.

  2. Een verbintenis om de handhavingsmechanismen te versterken teneinde degenen die zich met corruptie bezighouden ter verantwoording te roepen.

  3. Nieuwe benaderingen om de internationale ABC-kaders te versterken en andere landen aan te moedigen een even harde aanpak van corruptie te hanteren.

In combinatie met de recente aanbevelingen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) - die een belangrijke plaats innemen in de strategie – zien we een hernieuwde wereldwijde aandacht voor corruptiebestrijding en een verdere coördinatie van de rechtshandhaving tussen de VS en andere landen met betrekking tot multi-jurisdictionele handhavingsacties.

De strategie berust op vijf pijlers, waarmee wordt getracht het inherent transnationale karakter van corruptie aan te pakken:

  1. Moderniseren, coördineren en voorzien van middelen van de inspanningen van de regering van de VS om corruptie beter te bestrijden

  2. Beperken van illegale financiering

  3. Corrupte actoren ter verantwoording roepen

  4. Instandhouding en versterking van de multilaterale anti-corruptiestructuur en

  5. De diplomatieke betrokkenheid verbeteren en de middelen voor buitenlandse bijstand inzetten om beleidsdoelstellingen te bevorderen

Deze punten zijn gebaseerd op een totaalaanpak van de regering en op de erkenning dat corruptiebestrijding samenwerking en coördinatie vereist tussen binnenlandse en mondiale teams en tussen overheids- en niet-overheidspartners, zoals rechtshandhavingsinstanties als financiële instellingen. De strategie is gebaseerd op de inzet van regelgevende, juridische en diplomatieke oplossingen om corruptie aan te pakken. In overeenstemming met de nadruk die de regering legt op de individuele verantwoordelijkheid in gevallen van witteboordencriminaliteit, wordt sterk de nadruk gelegd op het onderzoek naar en de vervolging van niet alleen corrupte actoren, maar ook van de "poortwachters" die corrupt gedrag en het witwassen van geld mogelijk maken.

a. Verbeterde regelgeving tegen witwassen (AML)

De strategie is erop gericht tekortkomingen in de bestaande antiwitwasregeling van de VS aan te pakken en geeft aan dat het de bedoeling is met particuliere en publieke partners samen te werken om dit te bereiken. Tot de belangrijkste aandachtsgebieden behoren aanbestedingen, onroerend goed, beleggingsadviseurs, private-equityfondsen, belasting- en offshorecentra, digitale activa en kunst- en antiekmarkten. Bedrijven die op deze gebieden actief zijn, moeten in de toekomst rekening houden met strengere regelgeving.

In de VS is de strategie erop gericht corruptie proactief te verstoren door het AML-beleid te verbeteren, onder meer door de aanleg van een uitgebreide nieuwe database van UBO’s. Daarbij wordt voortgebouwd op de uitbreiding van de AML-vereisten die op 1 januari 2021 zijn vastgesteld in de Anti-Money Laundering Act van 2020.

In de strategie wordt in het bijzonder de nadruk gelegd op de verantwoordelijkheid van poortwachters (d.w.z. advocaten, accountants en aanbieders van trustdiensten) om witwassen te voorkomen, en wordt het voornemen geuit om in de toekomst handhavingsacties tegen deze poortwachters te ondernemen als middel om hun kritieke rol in het corruptie-ecosysteem aan te pakken.

b. Daadkrachtige handhaving

De belofte van "agressieve handhavingsacties" sluit aan bij de opmerkingen eerder dit jaar van medewerkers van de DOJ dat het zijn handhavingsmiddelen zal uitbreiden en een harder standpunt zal innemen ten aanzien van corruptie en corporate crime in het algemeen. We zien dit nu al met negen bedrijven die in 2021 nieuwe onderzoeken naar de Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) hebben gemeld.

De financiële sancties zullen naar verwachting worden verhoogd en er wordt een beloningsprogramma voor de ontneming van vermogensbestanddelen uit kleptocratie voorgesteld om de Amerikaanse overheid beter in staat te stellen gestolen vermogensbestanddelen die verband houden met corruptie door buitenlandse regeringen en die bij Amerikaanse financiële instellingen worden aangehouden, op te sporen en terug te vorderen. Dit sluit aan bij de recente aanbevelingen van de OESO, waarin wordt gepleit voor een agressief gebruik van handhavingsinstrumenten om corrupte betalingen en de opbrengsten van corruptie proactief op te sporen, te bevriezen, in beslag te nemen en te confisqueren.

c. Sterkere interne nalevingsprogramma's verplicht stellen

De strategie bepaalt dat de regering voornemens is samen te werken met "de private sector om het internationale bedrijfsklimaat te verbeteren door de goedkeuring en handhaving van nalevingsprogramma's voor corruptiebestrijding aan te moedigen".

d. Bescherming van klokkenluiders

De strategie erkent de noodzaak voor de bescherming van een verscheidenheid aan actoren buiten het traditionele concept van de klokkenluider, waaronder journalisten en activisten. Evenzo wordt in de OESO-aanbevelingen specifiek verwezen naar de noodzaak voor lidstaten om de bescherming van klokkenluiders uit te breiden met een ruimere definitie van klokkenluider en een breder concept van vergelding op de werkplek. Dit is ook in lijn met de invoering van de EU-klokkenluidersrichtlijn, die vereist dat bedrijven die actief zijn binnen de Europese Unie voldoen aan een bepaalde minimumdrempel met betrekking tot de bescherming van klokkenluiders.

e. Internationale samenwerking

De strategie erkent uitdrukkelijk het belang van mondiale samenwerking bij de bestrijding van corruptie en omkoping en verwijst naar de noodzaak om met internationale organisaties samen te werken om de reacties te coördineren, alsook naar de noodzaak om andere rechtsgebieden aan te moedigen omkoping strafbaar te stellen en te vervolgen. De strategie benadert dit doel met zowel grensoverschrijdende handhavingsstrategieën als diplomatieke strategieën die de nadruk leggen op het prioriteren van diplomatieke betrekkingen en buitenlandse bijstand in de strijd tegen corruptie.

Daartoe omvat de strategie de uitbreiding van het NAVO-programma voor de opbouw van integriteit om corruptie in financiële, aankoop- en personeelsfuncties aan te pakken. Die inspanningen omvatten ook meer investeringen in technologische innovaties om systeemproblemen bij het voorkomen en opsporen van corruptie op te lossen. Door voortdurend samen te werken met natiestaten en organisaties binnen de multilaterale architectuur wil de strategie legitimiteit verlenen, transparantie aanmoedigen en de anticorruptieregelingen van andere staten verantwoordelijk helpen houden.

Print Friendly and PDF ^