Artikel: Onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal in het bestuursrecht

Bestuursorganen kunnen gebruik maken van onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal, tenzij dat op een wijze is verkregen die zozeer indruist tegen hetgeen van een behoorlijk handelende overheid mag worden verwacht, dat dit onder alle omstandigheden onrechtmatig is.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Conclusie AG (CBb) over voorlegplicht in geval overtreding zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk kan worden afgedaan & gevolgen bij veronachtzamen van deze plicht

College van Beroep voor het bedrijfsleven 8 mei 2017, ECLI:NL:CBB:2017:130

Raadsheer Advocaat-Generaal Keus heeft een conclusie genomen in een grote kamerzaak van het CBb. De zaak betreft een hoger beroep waarin het gaat om een boete wegens overtreding van de Meststoffenwet en draait met name om de vraag of de staatssecretaris van Economische Zaken zijn bevoegdheid tot boeteoplegging heeft verspeeld door geen melding te maken van de overtreding aan de officier van justitie. Ook speelt de vraag of een dergelijke omissie achteraf valt te herstellen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Een blik over de grenzen - Vertrouwelijkheid, data rooms en confidentiality rings

De Awb bevat in art. 8:29 en 8:32 bepalingen over hoe om te gaan met vertrouwelijke gegevens in het bestuursprocesrecht. Art. 8:29 Awb voorziet er in dat alleen de rechter kennisneemt van vertrouwelijke gegevens (en dus niet een partij die mogelijk een procedureel belang heeft om van die gegevens kennis te nemen). Art. 8:32 biedt de mogelijkheid om bepaalde vertrouwelijke gegevens niet te delen met een partij, maar wel met een aan te wijzen persoon die de partij bijstaat.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Stichting Animal Rights mag boeterapport nertsenfokkerij inzien

Rechtbank Oost-Brabant 19 april 2017, ECLI:NL:RBOBR:2017:2220

De Staatssecretaris van Economische Zaken mag Stichting Animal Rights een kopie geven van een boeterapport van een Brabantse nertsenfokkerij. Dat besliste de bestuursrechter van de rechtbank Oost-Brabant.

Read More
Print Friendly and PDF ^

'In snel tempo naar uniform toezicht op risicobedrijven'

De versnippering van het toezicht op risicovolle bedrijven in Nederland is in snel tempo aan het verdwijnen. De verantwoordelijkheid voor dit toezicht is verschoven van honderden gemeenten naar de twaalf provincies. In opdracht van de provincies voeren zes gespecialiseerde omgevingsdiensten, waaronder de DCMR, dit toezicht en de vergunningverlening uit.

Read More
Print Friendly and PDF ^