Artikel: 'Make compliance training easy for employees'

Roland Notermans has more than 25 years of experience in compliance and business conduct programs. Initially as Head of Compliance and Legal Affairs of the medical division of Royal Philips with more than 30,000 employees. Then as Senior Vice President,  and Head of Compliance of the Dutch Philips organization. Since 2011 he has his own consulting firm NUX Compliance Consultancy. The firm advises organizations on their existing compliance program and guides them for short or longer periods of time to take their own compliance, ethics & business conduct programs to the next level. Some of his clients included Heineken, Coca Cola, Strukton, VolkerWessels, ASML and SBM Offshore. In 2012, Roland founded De Compliance Academie, which provides courses and webinars on compliance. Since then, Roland has conducted over a hundred courses, in-house trainings, workshops and seminars, with more than 2,000 participants, on various compliance-related topics. We spoke to Roland about common problems with compliance training and how to make it more effective.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Openbaar Ministerie sluit corruptie-onderzoek naar Albemarle

Samen met het Anti-Corruptie Centrum van de FIOD heeft het Openbaar Ministerie naar aanleiding van een zelfmelding in 2018 strafrechtelijk onderzoek gedaan naar verdenkingen van omkopingen door het Amerikaanse bedrijf Albemarle ten behoeve van het verkrijgen of behouden van projecten in India. Naast de Amerikaanse autoriteiten deed ook het Nederlandse OM onderzoek vanwege mogelijke betrokkenheid van een Nederlandse werkmaatschappij van Albemarle bij de vermoedelijke corruptie. Het OM heeft besloten om de strafzaak tegen de Nederlandse werkmaatschappij te seponeren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Anti-Corruptie Congres 2023: De spot op ambtelijke omkoping

Vrijdag 24 november 2023 | 9.30 - 17.15 uur

Het Anti-Corruptie Congres staat dit jaar in het teken van ambtelijke omkoping. Niemand zal de volledige vrijspraak in de zaak De Mos e.a. zijn ontgaan. Hét moment om in te zoomen op dit onderwerp. Van de elementen die bijdragen aan het ontstaan van ambtelijke corruptie tot aan de opsporing ervan door de Rijksrecherche met het Openbaar Ministerie. Antwoord wordt gegeven op de vraag hoe het doen van partijdonaties zich verhoudt tot oogmerk / opzet uit onze omkopingsbepalingen en verkend wordt wanneer ombudspolitiek omslaat naar corruptie. En wie worden er aangemerkt als ambtenaar? Maar wat nu als je niet wist dat je ambtenaar was? Wanneer ben je verontschuldigbaar onwetend over je ambtelijke hoedanigheid en kan je een beroep doen op AVAS? De allerlaatste ontwikkelingen worden besproken, zo ook het het in mei 2023 aangekondigde Europees Anti-corruptie pakket met voorstel voor nieuwe EU-corruptierichtlijn. Wat zijn de gevolgen voor Nederland? Kunnen we meer strafbaarstellingen verwachten en hogere straffen?

Read More
/Source
Print Friendly and PDF ^

Whistleblowing Laws in Europe: The Netherlands vs EU Country Comparison

From 17th December 2021, all European Union countries were required to transpose the EU Whistleblower Protection Directive (“Directive”) requirements into their national law. Immediate compliance is required from companies employing 250 or more individuals, while entities with 50 to 249 employees are granted until 17th December 2023 to ensure adherence.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Central vs. local whistleblowing channels

Whistleblowing systems are an important instrument for any organisation wishing to uncover misconduct. Their design and level of accessibility determine their effectiveness. Many multinational organisations tend to establish a central whistleblowing system consisting of an online platform, allowing employees and third parties to raise their concerns regardless of their physical location around the world. That practice must be re-evaluated and possibly adjusted in light of the common interpretation of the EU Whistleblower Directive, which underscores the importance of local whistleblowing channels. This article explores the standards set forth by the EU Whistleblower Directive with respect to the required design of whistleblowing systems in Europe, and canvases the standards adopted by the national laws implementing the EU Whistleblower Directive across European Member States. It then proposes a practical design of a hybrid whistleblowing model, comprised of a central and multiple local whistleblowing channels, while relying on implicit nudging in directing reporters to choose the most appropriate whistleblowing channel.

Read More
Print Friendly and PDF ^