Opleiding Vertrouwenspersoon | Start 31 oktober 2023

Recente zaken benadrukken het belang van het creëren van een veilige werkomgeving. Helaas is het niet mogelijk om alle vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen. In die gevallen waarin medewerkers geconfronteerd worden met grensoverschrijdend gedrag is het belangrijk dat zij terecht kunnen bij een vertrouwenspersoon voor een luisterend oor en advies. Op dit moment geldt er (nog) geen wettelijke verplichting voor bedrijven tot het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Die verplichting komt er echter wel op (korte) termijn. Recent is door de Tweede Kamer een wetsvoorstel aangenomen dat deze verplichting in het leven roept voor organisaties met 10 of meer werknemers.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Gevangenisstraf 36 maanden geëist voor handel in sanctie- en dual-use goederen naar Rusland

Op 18 oktober behandelde de rechtbank Rotterdam de eerste sanctiezaak over onder meer de export van verboden goederen naar Rusland sinds de aanvang van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne eind februari 2022. De verdachte en zijn bedrijf hebben volgens het OM de sanctieregels overtreden en ook omzeild door een schijnconstructie op te tuigen en valse facturen op te maken waardoor het leek alsof de verkochte goederen niet naar Rusland gingen maar naar onder meer de Malediven. Het OM eist een gevangenisstraf van 36 maanden tegen verdachte en een geldboete van 350.000 euro tegen zijn bedrijf.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Corruptiebrokers: bemiddelaars tussen onderwereld en corrupte ambtenaren

Hoewel ambtelijke corruptie al sinds mensenheugenis bestaat, verkeerde het binnen de politieorganisatie lange tijd in de taboesfeer. In veel opsporingsonderzoeken van de politie wordt de corrupte vraag vanuit de onderwereld vooral als een lastige bijzaak gezien. En in Rijksrecherche-onderzoeken ligt de focus op individuele ambtenaren die de fout ingaan. Het is relatief recent dat corruptie binnen de politie beschouwd wordt als fenomeen dat structureel opdoemt en stelselmatig om inzicht en aanpak vraagt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Anti-Corruptie Congres 2023: De spot op ambtelijke omkoping

Vrijdag 24 november 2023 | 9.30 - 17.15 uur

Het Anti-Corruptie Congres staat dit jaar in het teken van ambtelijke omkoping. Niemand zal de volledige vrijspraak in de zaak De Mos e.a. zijn ontgaan. Hét moment om in te zoomen op dit onderwerp. Van de elementen die bijdragen aan het ontstaan van ambtelijke corruptie tot aan de opsporing ervan door de Rijksrecherche met het Openbaar Ministerie. Antwoord wordt gegeven op de vraag hoe het doen van partijdonaties zich verhoudt tot oogmerk / opzet uit onze omkopingsbepalingen en verkend wordt wanneer ombudspolitiek omslaat naar corruptie. En wie worden er aangemerkt als ambtenaar? Maar wat nu als je niet wist dat je ambtenaar was? Wanneer ben je verontschuldigbaar onwetend over je ambtelijke hoedanigheid en kan je een beroep doen op AVAS? De allerlaatste ontwikkelingen worden besproken, zo ook het het in mei 2023 aangekondigde Europees Anti-corruptie pakket met voorstel voor nieuwe EU-corruptierichtlijn. Wat zijn de gevolgen voor Nederland? Kunnen we meer strafbaarstellingen verwachten en hogere straffen?

Read More
/Source
Print Friendly and PDF ^

De aangifteplicht voor ambtenaren nader bekeken: Plichten en beperkingen voor toezichthouders die op strafbare feiten stuiten in het zorgveld

Ambtenaren zijn op grond van artikel 162 Sv verplicht aangifte te doen van bepaalde misdrijven. Uit de wettekst en parlementaire geschiedenis is niet op te maken wat de wetgever voor ogen heeft gehad met betrekking tot de exacte invulling van de aangifteplicht uit artikel 162 lid 1 sub c Sv. Dit maakt dat er ruimte is voor discussie over de misdrijven waarvan ambtenaren van de IGJ verplicht aangifte moeten doen. Vanwege het afgeleide verschoningsrecht dat op ambtenaren van de IGJ rust, is de aangifteplicht niet altijd van toepassing en kan het aangifterecht niet altijd optimaal benut worden.

Read More
Print Friendly and PDF ^