Aangepaste OM Aanwijzing buitenlandse corruptie: wijzigingen t.a.v. uitbrengen persberichten en berekening van ontneming

Met ingang van 1 juni 2024 is de aangepaste Aanwijzing buitenlandse corruptie van kracht. Ten opzichte van de vorige versie zijn er wijzigingen met betrekking tot het uitbrengen van een persbericht bij buitengerechtelijke afdoening; en het berekenen van het wederrechtelijk verkregen voordeel van buitenlandse corruptie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

A new EU Body for Ethical Standards: Final destination or important interim step?

As ECJ President Koen Lenaerts aptly confirmed in a paper on “mutual (yet not blind) trust”, “[i]t is said that ‘[t]rust takes years to build, seconds to destroy and forever to repair’”. For many, the European Union (EU) is not only geographically, but also emotionally very distant. In addition, various scandals have hampered trust in the EU. These scandals affected various institutions, such as the European Commission (e.g., Dalligate, Barrosogate and Oettigate), or recently the European Parliament (e.g., Qatargate). In the EU, we can identify an increasing reference to ethics (and morality) since the 1990s. In 2020 the author elaborated a study commissioned by the European Parliament, which suggested an ‘Independent Ethics Body’ (IEB). These suggestions were based on an analysis of the status-quo of ethics, integrity and transparency rules in EU institutions, etc. In June 2023 the European Commission published a proposal for the creation of an interinstitutional Ethics Body, the ‘Interinstitutional Body for Ethical Standards’ (IBES). Now we see the outcome of the negotiations between the EU institutions (see, for example, for the European Parliament), which shall be formally signed mid-May 2024.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bewijsvergaring met behulp van dienstverleners: praktijk, knelpunten en toekomst

Vaak is de data waar het om gaat en waar in het kader van een strafrechtelijk onderzoek interesse in is in het bezit van bedrijven en bevindt de data zich op servers in verschillende landen, zowel binnen als buiten de Europese Unie. Tot voor kort voorzagen de instrumenten ter verkrijging van deze data in mogelijkheden van bevoegde autoriteiten om zich via de daarvoor aangewezen autoriteiten in andere landen, dus indirect, tot deze bedrijven te wenden. Er is echter een ontwikkeling zichtbaar waarbij het in steeds meer gevallen mogelijk wordt voor autoriteiten om zich direct tot bedrijven te richten met een bevel tot uitlevering van data.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De privatisering van de opsporing

Vaak is de data waar het om gaat en waar in het kader van een strafrechtelijk onderzoek interesse in is in het bezit van bedrijven en bevindt de data zich op servers in verschillende landen, zowel binnen als buiten de Europese Unie. Tot voor kort voorzagen de instrumenten ter verkrijging van deze data in mogelijkheden van bevoegde autoriteiten om zich via de daarvoor aangewezen autoriteiten in andere landen, dus indirect, tot deze bedrijven te wenden. Er is echter een ontwikkeling zichtbaar waarbij het in steeds meer gevallen mogelijk wordt voor autoriteiten om zich direct tot bedrijven te richten met een bevel tot uitlevering van data.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Toezichts- en sanctiebevoegdheden uit Wet bescherming klokkenluiders niet houdbaar

Op basis van de artikelen 3a lid 3 onder e en 17i van de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk) krijgt het Huis voor klokkenluiders nieuwe toezichts- en sanctietaken en bijbehorende bevoegdheden. Deze bepalingen zijn op dit moment (nog) niet in werking getreden. Er is onderzoek gedaan deze bevoegdheden door het bureau Pro Facto. Dat heeft recent geresulteerd in het adviesrapport van het Juridisch vooronderzoek naar enkele toezichts- en handhavingsbepalingen uit de Wet bescherming klokkenluiders. De hoofdconclusie is dat de toezichts- en sanctiebevoegdheden in de huidige vorm juridisch niet houdbaar zijn.

Read More
Print Friendly and PDF ^