Internationale Cyberstrategie 2023 - 2028

Onlangs is de Internationale Cyberstrategie 2023 - 2028 gepubliceerd. Met de interdepartementale internationale cyberstrategie (ICS) beschrijft het kabinet hoe het de komende jaren wil inspelen op deze internationale ontwikkelingen binnen multilaterale fora zoals de EU en de NAVO maar ook daarbuiten in nieuwe coalities.

Read More
Print Friendly and PDF ^

EU-regels die overmakingen van cryptoactiva traceerbaar maken definitief vastgesteld

Door de nieuwe EU-regels wordt het voor criminelen moeilijker om met behulp van cryptoactiva de EU-anti-witwasregels te omzeilen. Volgens de nieuwe regels zijn aanbieders van cryptoactiva-diensten verplicht bepaalde informatie te verzamelen en toegankelijk te maken over de afzender en de begunstigde van de overmakingen van cryptoactiva. Overmakingen van cryptoactiva worden daardoor traceerbaar, zodat verdachte transacties beter kunnen worden opgespoord en zo nodig geblokkeerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Eigen schuld, contractuele verplichtingen en zorgplicht bij een cyberincident

Op 10 mei 2023 heeft de rechtbank Overijssel een interessante uitspraak gedaan. In december 2020 is er een cyberaanval geweest bij de gemeente Hof van Twente, waarbij netwerksystemen en de back-up zijn versleuteld en ontoegankelijk zijn gemaakt en virtuele servers verwijderd zijn. De gemeente geeft de schuld aan haar IT-leverancier, maar de rechter oordeelt dat de IT-leverancier niet tekort geschoten is in de nakoming van haar verplichtingen en ook niet onrechtmatig gehandeld heeft. In deze blog lichten wij deze uitspraak kort toe.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Hoge Raad beantwoordt prejudiciële vragen in EncroChat en SkyECC-zaken

Hoge Raad 13 juni 2023, ECLI:NL:HR:2023:913

De beantwoording door de Hoge Raad houdt in dat het interstatelijke vertrouwensbeginsel van toepassing is. Dit betekent allereerst dat de beslissingen van de buitenlandse autoriteiten die aan het in het buitenland verrichte onderzoek ten grondslag liggen, door de rechter in de Nederlandse strafzaak moeten worden gerespecteerd. Daarom moet ervan worden uitgegaan dat het onderzoek door de buitenlandse autoriteiten rechtmatig – dat wil zeggen: in overeenstemming met het buitenlandse recht – is verricht. Dit is alleen anders als in het buitenland definitief is komen vast te staan dat het daar verrichte onderzoek niet in overeenstemming met de geldende regels is verricht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De ontwikkeling van automatische nummerplaatherkenning voor opsporingsdoeleinden in Nederland

Zowel publieke als private organisaties maken in Nederland gebruik van camera’s langs de weg om het verkeer te monitoren. Zo beheert Rijkswaterstaat 3.000 camera’s om verkeersstromen te monitoren langs wegen, tunnels en bruggen. De politie, de Koninklijke Marechaussee (KMar) en het Openbaar Ministerie (OM) gebruiken soortgelijke camera’s voor opsporings- en handhavingsdoeleinden. Deze camera’s kunnen automatisch kentekens herkennen van passerende voertuigen, zodat bijvoorbeeld trajectcontroles kunnen worden uitgevoerd of voortvluchtige personen kunnen worden aangehouden. Tot 2019 was het gebruik van deze camera’s beperkt tot het registeren van een overtreding of het registreren van een voertuig dat gesignaleerd stond. Sinds 1 januari 2019 is het mogelijk om met deze camera’s kentekengegevens van alle passerende voertuigen voor een periode van vier weken op te slaan en aan opsporingsambtenaren die het onderzoek uitvoeren te verstrekken.

Read More
Print Friendly and PDF ^