Wendbaar wetgeven revisited: de rol van de medewetgever als systeembeheerder

In de bijdrage wordt ingegaan op het belang van expliciete en gerichte aandacht voor ICT- en digitaliseringsaspecten van wetgeving in het parlementaire wetgevingsproces. Aan de hand van de (herziene) reglementen van orde wordt geschetst welke mogelijkheden en bevoegdheden de Tweede en Eerste Kamer ten dienste staan om de ICT-component van wetsvoorstellen te beoordelen en daarover het goede gesprek te voeren bij de schriftelijke voorbereiding en mondelinge behandeling. Voor die beoordeling is een concrete vragenlijst uitgewerkt. In de slotbeschouwing wordt ingegaan op de haalbaarheid van de geschetste mogelijkheden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Oplichting via 1-cent-tikkies: OM eist 24 maanden en boete

Een man van 25 en een man van 27 jaar stonden dinsdag terecht voor grootschalige online oplichting. Wat begon met een betaalverzoek om inloggegevens van bankrekeningen te verkrijgen, liep uit op diefstal van duizenden euro’s bij tientallen slachtoffers. Het Openbaar Ministerie eiste gevangenisstraffen tot 24 maanden tegen hen, plus een geldboete van 10.000 euro.

Read More
Print Friendly and PDF ^

NFI en WODC bouwen infrastructuur voor analyse van data in het justitie- en veiligheidsdomein

Wat is het verband tussen een dumping van drugsafval, een aangetroffen partij xtc-pillen en grondstoffen die zijn onderschept in de haven? Hoe verschuift de criminaliteit van de meer klassieke misdaden naar cybercriminaliteit en zware georganiseerde criminaliteit? Dit soort vragen beantwoorden het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en het WODC. Hiervoor moet het WODC (vaak) vertrouwelijke en privacygevoelige data van organisaties analyseren en daarvoor ontbreekt nu een goede infrastructuur. Het NFI heeft op haar beurt behoefte aan een infrastructuur om meer forensische onderzoeksdata door de tijd heen te analyseren. Het Fonds Faciliteiten Toegepast Onderzoek van het ministerie van Economische zaken stelt daarom 24 miljoen euro beschikbaar om de komende vier jaar een infrastructuur te ontwikkelen waarin data uit het justitie- en veiligheidsdomein efficiënt geanalyseerd kan worden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Strafbaarstelling van doxing: ontmaskeren en intimideren

Het wetsvoorstel Strafbaarstelling gebruik persoonsgegevens voor intimiderende doeleinden – kort gezegd: het wetsvoorstel doxing – stelt het strafbaar om persoonsgegevens van een ander te verzamelen of verspreiden met het doel om die persoon vrees aan te jagen of ernstige overlast of hinder aan te doen. Dit artikel verkent de achtergrond en reikwijdte van de voorgestelde bepaling en signaleert enkele knelpunten en geeft – waar mogelijk – een aanzet tot verbetering en verduidelijking.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Opleiding Vertrouwenspersoon | Start 31 oktober 2023

Recente zaken benadrukken het belang van het creëren van een veilige werkomgeving. Helaas is het niet mogelijk om alle vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen. In die gevallen waarin medewerkers geconfronteerd worden met grensoverschrijdend gedrag is het belangrijk dat zij terecht kunnen bij een vertrouwenspersoon voor een luisterend oor en advies. Op dit moment geldt er (nog) geen wettelijke verplichting voor bedrijven tot het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Die verplichting komt er echter wel op (korte) termijn. Recent is door de Tweede Kamer een wetsvoorstel aangenomen dat deze verplichting in het leven roept voor organisaties met 10 of meer werknemers.

Read More
Print Friendly and PDF ^