Nieuwe strafbepalingen over fraude met uitgaven en inkomsten van de Europese Unie

Per 1 oktober zijn relatief “stilletjes” twee nieuwe strafbepalingen in werking getreden. Het gaat om lid 2 van art. 227b Sr en art. 227c Sr. Zij vinden hun achtergrond in de implementatie van de PIF-richtlijn. Het tweede lid van art. 227b ziet op het schriftelijk nalaten gegevens te verstrekken die van belang zijn voor de vaststelling van af te dragen middelen aan een overheids- of volkenrechtelijke organisatie (in het bijzonder de EU), terwijl art. 227c ziet op onder meer het mondeling nalaten die gegevens te verstrekken met als gevolg dat EU-middelen worden verminderd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: The New Directive on the Violation of Union Restrictive Measures in the Context of the EPPO

This article outlines the new Directive on the violation of Union restrictive measures (EU sanctions), adopted on 24 April 2024. This legislation, initiated by the European Commission in the aftermath of Russia’s war of aggression against Ukraine, above all aims to harmonise across the Member States criminal offences and penalties for the violation of EU sanctions, to strengthen the enforcement of EU sanctions, and to facilitate the confiscation of assets subject to EU sanctions. Lastly, the article examines the possible extension of the competence of the European Public Prosecutor’s Office (EPPO) to the criminal offences harmonised by the new Directive.

Read More
Print Friendly and PDF ^

HvJ EU: meldplicht betalingsonmacht Belastingdienst is niet in strijd met evenredigheidsbeginsel

HvJ EU 14 november 2024, C‑613/23, ECLI:EU:C:2024:961

In zijn arrest van 6 oktober 2023 heeft de Hoge Raad der Nederlanden prejudiciële vragen gesteld aan het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ EU) met betrekking tot de toepassing van artikel 36, lid 4, van de Invorderingswet. Op grond van deze bepaling zijn ondernemingen verplicht om onverwijld melding te maken van betalingsonmacht bij de Belastingdienst. Indien deze melding niet, niet tijdig, of niet op rechtsgeldige wijze plaatsvindt, kan de bestuurder persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de belastingschuld. Dit kan ertoe leiden dat bestuurders, die enkel valt te verwijten dat zij onbekend waren met de meldingsplicht, toch privé aansprakelijk worden gehouden voor de belastingschuld. De Hoge Raad heeft het HvJ EU verzocht om te beoordelen of deze meldingsregeling in strijd is met het Unierechtelijke evenredigheidsbeginsel.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Judicial Control of the EPPO: the Role of the Court of Justice

This article examines the exercise by the Court of Justice of the European Union of its judicial review jurisdiction with respect to the European Public Prosecutor's Office. It describes the Court of Justice’s activities in the framework of the Area of Freedom, Security and Justice, of which the European Public Prosecutor’s Office is a key element, before examining the Court’s jurisdiction to review the legality of measures taken by the European Public Prosecutor's Office and a number of cases in that context.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Remarks on the CJEU’s Preliminary Ruling in C-281/22 G.K. and Others (Parquet européen)

On 21 December 2023, the CJEU delivered its first judgment in response to the preliminary reference concerning the extent of judicial review in the context of the EPPO’s cross-border investigations. The questions referred to the CJEU aimed to shed light on two crucial aspects of the respective legal framework. They address both the forum before which the suspect, or another person negatively affected by an investigative measure of the EPPO, may challenge the substantive reasons for adopting the measure and the scope of judicial scrutiny to be performed by the national court. This article first calls to mind the facts of the case and the legal framework on cross-border investigations laid down in Arts. 31 and 32 of the EPPO Regulation. Next, it analyses the Advocate General’s opinion and the findings of the Court and then provides an assessment of the judgment, taking into account the negotiation history of the EPPO Regulation. The author concludes that, even if the CJEU’s judgment offers much-needed clarity and legal certainty for carrying out cross-border investigations by the EPPO, the more adequate solution would be if the Commission were to propose an amendment of the EPPO Regulation.

Read More
Print Friendly and PDF ^