Juridische en psychosociale voorziening voor melders van misstanden

Vanaf aankomend najaar kan het Huis voor Klokkenluiders melders van misstanden op de werkvloer doorverwijzen voor juridische ondersteuning. Ook de pilot voor psychosociale steun, die afgelopen september startte, wordt omgezet in een structurele voorziening.   

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Klokkenluidersbescherming anno 2023 en de praktische implicaties voor organisaties

Na een tumultueus wetgevingstraject is op 18 februari 2023 een groot deel van de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk) in werking getreden. In dit artikel wordt beschreven hoe klokkenluidersbescherming er na inwerking van de wet, anno 2023, uitziet. Daarbij wordt ook aangegeven wat de praktische implicaties voor organisaties zijn, waaronder die voor groepsmaatschappijen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Klokkenluidersbescherming anno 2023 en de praktische implicaties voor organisaties

Na een tumultueus wetgevingstraject is op 18 februari 2023 een groot deel van de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk) in werking getreden. In dit artikel wordt beschreven hoe klokkenluidersbescherming er na inwerking van de wet, anno 2023, uitziet. Daarbij wordt ook aangegeven wat de praktische implicaties voor organisaties zijn, waaronder die voor groepsmaatschappijen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Seminar Bescherming van Klokkenluiders anno 2023 | Actualiteiten, uitdagingen en handvaten

Donderdag 22 juni 2023 van 9.30 - 17.00 uur
Centrum van Den Haag

Tijdens dit seminar gaan we de diepte in. Inmiddels is iedereen, die een rol heeft bij de implementatie van de Wet bescherming klokkenluiders in hun organisatie en ook degenen die hierover adviseren, wel bekend met de inhoud van de Wbk. Werken met deze wet roept echter de nodige vragen op. Hoe dient er bijvoorbeeld om te gaan met meldingen, melders en beklaagden? Welke rechten hebben zij en welke verplichtingen ontstaan er wanneer richting hen? Deze en meer vragen passeren de revue tijdens dit seminar. Ook komt uitgebreid aan bod wanneer onderzoek dient te worden gedaan naar klokkenluidersmeldingen en als dat het geval is, hoe dat onderzoek het beste vorm te geven.

Read More
/Source
Print Friendly and PDF ^

Wetsvoorstel verplichte aanstelling vertrouwenspersoon door de Tweede Kamer

Deze week heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel waarmee de aanstelling van een vertrouwenspersoon verplicht wordt. De verplichting om een vertrouwenspersoon te hebben wordt vooralsnog beperkt tot organisaties met ten minste tien werknemers. Omdat een verplichte aanstelling van een vertrouwenspersoon leidt tot een verhoging van de administratieve en financiële lasten voor werkgevers, wordt de mogelijkheid opgenomen om een externe vertrouwenspersoon aan te stellen, al dan niet georganiseerd via een branchevereniging of arbodienst.

Read More
Print Friendly and PDF ^