Huis voor Klokkenluiders wil snel handhavings- en sanctiebevoegdheid

Een betere bescherming van melders van een vermoeden van een misstand, vraagt om versterking van het wettelijk kader en de positie van het Huis. Daarom heeft het Huis voor Klokkenluiders bij de informateurs om aandacht gevraagd voor het snel in werking laten treden van de toezegde handhavings- en sanctiebevoegdheid van het Huis. Daarnaast vraagt het Huis om in de wet een centrale en rapporterende rol op te nemen voor het Huis binnen het netwerk van bevoegde autoriteiten. Dit zijn acht autoriteiten en toezichthouders, die in de Wet bescherming klokkenluiders zijn aangewezen als extern meldkanaal. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Jaarverslag 2023 Huis voor Klokkenluiders

In 2023 namen 369 mensen, die een misstand op het werk vermoedden, contact op met het Huis voor Klokkenluiders voor advies. Dat is een toename van 50% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook nam de complexiteit van de vermoede misstanden toe. De inwerkintreding van de Wet bescherming klokkenluiders en de media-aandacht voor misstanden speelden daarin een rol. Tegelijkertijd klopten ook veel meer werkgevers aan bij het Huis voor advies. Bijvoorbeeld over het inrichten van een goede meldregeling of het voeren van intern onderzoek naar misstanden. Dit blijkt uit het jaarverslag 2023 van het Huis voor Klokkenluiders.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Huis voor Klokkenluiders Jaarplan 2024

Voor het jaar 2024 heeft het Huis voor Klokkenluiders een aantal speerpunten vastgesteld, die bijdragen aan verhoging van de meldingsbereidheid en bevordering van klokkenluidersbescherming. Dit doen ze onder meer door hun vindbaarheid te vergroten, de dienstverlening uit te breiden, de samenwerking met de bevoegde autoriteiten te versterken en een breder instrumentarium te ontwikkelen. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kosteloze rechtsbijstand voor klokkenluiders: Raad voor Rechtsbijstand doet oproep aan advocaten en mediators

Vanaf 1 februari 2024 kunnen personen met een verwijzing van het Huis voor Klokkenluiders via de Raad voor Rechtsbijstand passende en kosteloze rechtsbijstand en mediation krijgen. Dit is geregeld in de Subsidieregeling rechtsbijstand Klokkenluiders. Voor de uitvoering van de regeling zijn advocaten en mediators nodig. De Raad roept advocaten en mediators op om deel te nemen aan deze subsidieregeling.

Kosteloze rechtsbijstand

De regeling is er speciaal voor melders van een (vermoedelijke) misstand in de werksfeer, betrokken derden en diegenen die een melder bijstaan, zoals bedoeld in de Wet bescherming klokkenluiders. Rechtsbijstand via deze regeling is alleen mogelijk na een verwijzingsbrief van het Huis voor Klokkenluiders.

De rechtzoekende kan zich in verschillende fases laten bijstaan door een gespecialiseerde advocaat of mediator. Dit kan bijvoorbeeld bij een gesprek met de werkgever, maar ook in beroep en het hoger beroep.

Ook de bijstand door de mediator is voor de drie doelgroepen in de verschillende fases mogelijk. Die bijstand kan zowel op initiatief van de rechtzoekende als van de advocaat worden aangevraagd.

In deze regeling gelden voor de melders, betrokken derden en degenen die melder bijstaan geen inkomens- en vermogenseisen en er is geen eigen bijdrage verschuldigd. Zowel de bijstand van een advocaat als mediator is daarmee kosteloos voor de drie doelgroepen.

Voorwaarden voor deelname van advocaten en mediators

In afstemming met de ketenpartners zijn deelnamevoorwaarden opgesteld. Die voorwaarden staan in de bijlage van de regeling.

Voor advocaten geldt dat ze zijn ingeschreven bij de Raad en daarnaast minimaal twee jaar  geregistreerd staan in het rechtsgebiedenregister van de NOvA op het gebied van het arbeidsrecht of ambtenarenrecht of minimaal twee jaar bij de Raad voor de specialisatie arbeidsrecht staan ingeschreven.

Mediators moeten, naast te zijn ingeschreven bij de Raad, ook minimaal drie jaar staan ingeschreven bij de MfN en onder meer praktijkervaring te hebben in het aandachtsgebied Werk.

Als de rechtzoekende een voorkeursadvocaat of -mediator heeft die nog niet staat ingeschreven bij de Raad, kan deze advocaat of mediator deelnemen aan de regeling onder de voorwaarde dat hij of zij zich daartoe inschrijft bij de Raad en aan alle deelnamecriteria voldoet.

Verder verwachten we van advocaten en mediators dat ze deelnemen aan een online training (max. 1,5 uur) die is gericht op de specifieke rechtsbescherming voor melders van een vermoeden van een misstand. De training zal naar verwachting in mei of juni 2024 beschikbaar zijn. Het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties biedt deze training kosteloos aan. Indien u zich aanmeldt vóór 1 augustus 2024 dan geldt deze verplichting pas per 1 augustus 2024. Na 1 augustus geldt de verplichting op het moment van de inschrijving voor deelname aan de regeling.

Vergoeding voor rechtsbijstand

De vergoeding voor rechtsbijstand door advocaten bedraagt 22 punten per procedure. Voor het overige zijn op de vergoeding de bepalingen van het Bvr van toepassing. In het geval het enkel werkzaamheden betreft die onder (licht) advies vallen, geeft de Raad een (lichte) adviestoevoeging af. Meer informatie hierover vindt u bij de FAQ’s.

Mediators maken aanspraak op een vergoeding van 10 punten per toevoeging. Dit betreft de rechtzoekende. Verder zijn hier de bepalingen van het BVr en het Besluit toevoeging mediation van toepassing. De andere helft van de tijdsbesteding mogen zij conform de voorwaarden van art. 6 Inschrijvingsvoorwaarden mediators 2021 in rekening brengen bij de andere partij.

De puntentoekenning is gebaseerd op een inschatting van de tijd die rechtsbijstand en mediation kost bij complexe arbeidsrechtzaken. Er is aansluiting gezocht bij de al bestaande toevoegingen en het gegeven dat er vrijwel altijd sprake is van zaken waarbij meerdere belangen en gevoeligheden spelen.

Uit tijdschrijfgegevens van advocaten en mediators kunnen we na de start van de regeling afleiden of de puntentoekenningen overeenstemmen met de praktijk. Tussentijdse herijking van de punten is aan de orde als blijkt dat de praktijk een groot verschil laat zien met de inschatting van de tijdsbesteding.

Print Friendly and PDF ^

Wat zijn de belangrijkste onderzoekskwesties waar interne juridische, compliance- en risicoteams in 2024 aan moeten denken?

Multinationale ondernemingen hebben de afgelopen 12 maanden te maken gehad met een groot aantal ontwikkelingen op het gebied van financiële criminaliteit en onderzoeken. Steeds meer landen voeren wetten inzake financiële criminaliteit in of wijzigen deze, meer bedrijven worden onder het toepassingsgebied van de bestaande wetgeving gebracht en er wordt nog steeds toezicht gehouden op het gedrag van bedrijven door een breed scala aan belanghebbenden. Interne teams moeten reageren op deze ontwikkelingen om de risico's en potentiële impact te beheersen en te beperken, en om ervoor te zorgen dat bedrijven zich aanpassen aan nieuwe en veranderende verwachtingen.

Read More
Print Friendly and PDF ^