Artikel: Bestuursrechtelijke victimologie

Het slachtoffer is niet meer weg te denken uit de strafrechtelijke procedure. Waar het eerst vooral een marginaal bestaan leidde, zijn inmiddels – mede vanuit ‘Europa’ – verschillende slachtofferrechten ontwikkeld, waarvan het slachtofferspreekrecht het meest bekende voorbeeld is. In geruchtmakende zaken, zoals de strafzaak tegen Michael P., speelt de slachtofferverklaring een belangrijke rol. Er wordt afgevraagd of er grenzen zijn verbonden aan de emancipatie van het slachtoffer. Buruma geeft in dit verband aan dat dit inderdaad het geval is, maar dat uiteindelijk de toekomst zal moeten uitwijzen waar deze grenzen liggen. Niemand mag echter nog beweren dat het slachtoffer de vergeten persoon is in de strafprocedure, aldus Groenhuijsen. Dit is zeer zeker waar, maar geldt dit eveneens voor de positie van het slachtoffer in andere rechtsgebieden?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bestuursrechter verplicht om tijdens zitting cautie te geven aan (rechts)persoon aan wie boete is opgelegd

De Hoge Raad (belastingkamer) heeft in zijn arrest van 15 november 2019 geoordeeld dat de bestuursrechter verplicht is om in bestuurlijke boetezaken ter zitting altijd vooraf de cautie te geven aan degene die een bestuurlijke boete opgelegd heeft gekregen. Dat betekent dat de rechter de beboete partij voorafgaand aan de bevraging dient te informeren dat zij niet verplicht is tot antwoorden. De Hoge Raad volgt aldus niet de in het belastingrecht ook wel verdedigde opvatting dat de cautie alleen gegeven dient te worden als een partij op zichzelf beschouwd verplicht zou zijn om ter zitting te verschijnen en inlichtingen aan de rechter dient te geven.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Nieuwe lijn voor vaststellen boetes in bijstandszaken

CRvB 4 augustus 2020, ECLI:NL:CRVB:2020:1525

De Centrale Raad van Beroep gaat bij het vaststellen van de hoogte van de boete in bijstandszaken niet langer uit van een beslagvrije voet van 90% maar van 95% van de toepasselijke bijstandsnorm. De CRvB loopt hiermee vooruit op de inwerkingtreding van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet. Deze uitspraak heeft tot gevolg dat ook bestuursorganen die een boete opleggen en rechters die zelf een boete vaststellen vanaf nu zullen moeten anticiperen op de invoering van deze wet.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bezwaren en praktische obstakels bij meewegen bestuurlijke boetes in VOG-screening

Het betrekken van (bepaalde) bestuurlijke boetes in de screening voor een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) in bepaalde gevallen is op zichzelf wenselijk, maar er zijn nog teveel bezwaren om dit ook meteen vorm te geven in een regeling. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Leiden in opdracht van het WODC naar de wenselijkheid en uitvoerbaarheid van het betrekken van bestuurlijke boetes bij de VOG-screening.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kamervragen over preventieve handhaving in het bestuursrecht

Op 21 juni jl. is door Dekker, Minister voor Rechtsbescherming, antwoord gegeven op eerder door Tweede Kamerlid Groothuizen (D66) gestelde Kamervragen over preventieve handhaving in het bestuursrecht. Aanleiding voor de vragen is het artikel ‘Preventieve handhaving: de preventieve herstelsanctie en de herstelsanctie tot het voorkomen van herhaling’ van A.P. Altena in De Gemeentestem (Gst. 2018/121).

Read More
Print Friendly and PDF ^