De bewijsmaatstaven in het handhavingsrecht: wat houden 'aannemlijk maken' en 'bewijzen' eigenlijk in?

In het bestuursrechtelijke handhavingsrecht kennen we formeel geen bewijsrecht, maar het is er in de praktijk wel. Een belangrijk onderdeel van dit bewijsrecht zijn de twee verschillende bewijsmaatstaven. Ten eerste de bewijsmaatstaf bij bestraffende sancties. Deze maatstaf houdt in dat de overheid de overtreding moet bewijzen. Dat wil zeggen, het moet buiten redelijke twijfel komen vast te staan dat er een overtreding is. Dat betekent dat ‘[i]ngeval van twijfel’ aan de betrokkene ‘het voordeel van de twijfel [dient] te worden gegund’. Ten tweede de bewijsmaatstaf bij herstellende sancties. Die maatstaf houdt in dat de overheid een feit ‘aannemelijk’ moet maken. Wat deze tweede maatstaf inhoudt, is wat onduidelijk.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Verzoek van milieuorganisaties te algemeen om NVWA te dwingen tot het extra handhaven op overbevissing

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) hoeft niet extra te controleren of handhaven op overbevissing, omdat daarom is verzocht door milieuorganisaties. De rechtbank Den Haag heeft de beroepen ongegrond verklaard van een groep kleinschalige vissers, Low Impact Fishers of Europe (LIFE) en milieuorganisatie ClientEarth. Zij hadden beroep ingesteld tegen een besluit van de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, die verantwoordelijk is voor de NVWA. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De functioneel dader als overtreder in het bestuursrecht

In twee uitspraken van 31 mei 2023 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak besloten om het strafrechtelijke leerstuk van het functioneel daderschap in het bestuursrecht te importeren. De Afdeling houdt ‘toerekening’ in naam in ere, maar voortaan heeft te gelden dat als de beoogd overtreder zelf niet fysiek heeft gehandeld, hij de overtreding pas toegerekend kan krijgen als voldaan wordt aan de criteria van de Hoge Raad voor functioneel daderschap. Dat leek in eerste instantie een aardverschuiving in het handhavingsrecht, maar op basis van de eerste uitspraken van de Afdeling onder de nieuwe lijn kan worden betwijfeld of deze tot echt andere uitkomsten gaat leiden. Op de keper beschouwd is de wijziging in de rechtspraak precies wat de Afdeling ook al zei dat het is: een nuancering, geen aardverschuiving.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Medeplegersboete voor belastingadviseur: typisch iets voor het bestuursrecht

A-G Pauwels heeft onlangs conclusies genomen in cassatieberoepen die medeplegersboetes betreffen. De conclusies riepen twee vragen op. Hoe kan het al dan niet voldaan zijn aan het toestemmingsvereiste worden gewogen bij de beoordeling van de rechtmatigheid van de boete? En hoe kan de inspecteur tot het bewijs komen dat sprake is van opzettelijk of grofschuldig medeplegen door een belastingadviseur?

Read More
Print Friendly and PDF ^

ILT legt KLM last onder dwangsom op voor gebruik vervuilende hulpmotoren

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een last onder dwangsom (LOD) opgelegd aan KLM. De luchtvaartmaatschappij maakt op Schiphol te vaak ongeoorloofd gebruik van de ingebouwde, vervuilende hulpmotor (de auxiliary power unit, APU) van het vliegtuig, terwijl er schonere alternatieven op de platforms aanwezig zijn. Bij elke volgende overtreding die de ILT constateert, verbeurt KLM een dwangsom van €2.500,- tot een maximum van €50.000,-. Indien nodig kan de inspectie een nieuwe, eventueel hogere LOD opleggen aan KLM.

Read More
Print Friendly and PDF ^