Artikel: Mogelijke betekenis van de Shell-zaak voor het arbeidsrecht

Het vonnis van de rechtbank Den Haag van 26 mei 2021 tussen Milieudefensie e.a. en Shell heeft in binnen- en buitenland nogal wat reacties opgeroepen en is ook al vaak geannoteerd. Internationale normen zoals de Ruggie principes kunnen kleur geven aan de zorgvuldigheidsnorm bij het bepalen of er sprake is van onrechtmatig handelen. Die inkleuring speelt ook een rol bij bedrijfsspecifiek beleid. In deze noot wordt naar de doorwerking van die normen gekeken en meer specifiek of het vonnis ook voor het arbeidsrecht, met name de fundamentele arbeidsnormen zoals dwangarbeid en kinderarbeid, een zekere betekenis kan hebben. Uit de gebruikte terminologie in het vonnis kan worden afgeleid dat dit niet zonder meer het geval is.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Aanpassing Wet verantwoord en duurzaam internationaal ondernemen

Op 11 maart 2021 is door vier Kamerleden een initiatiefwetsvoorstel voor een Wet verantwoord en duurzaam internationaal ondernemen ingediend. Het wetsvoorstel is te plaatsen binnen de internationale ontwikkeling van business & human rights. Vervolgens is op 23 februari jl. een voorstel van de Europese Commissie voor een EU-Richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen gepubliceerd. Op dit moment wordt het Nederlandse wetsvoorstel aangepast.

Read More
Print Friendly and PDF ^

The Tata saga: Another environmental issue on the court's plate?

After local residents filed charges against Tata Steel last February, the Dutch Public Prosecution Service (PPS) started criminal investigations into the steel company. These events fit in a broader trend of citizens turning to the judiciary when they feel other institutions are failing them.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De dreigende werking van klimaataansprakelijkheid van financiële instellingen

Klimaatverandering brengt ook voor financiële instellingen aansprakelijkheidsrisico’s met zich. Wanneer financiële instellingen in hun bedrijfsvoering rekenschap willen geven van die risico’s kunnen zij in een spagaat belanden. Enerzijds kunnen zij, om de aansprakelijkheidsrisico’s te verkleinen, bepaalde zakelijke relaties preventief weren en/of (lang)lopende relaties voortijdig stopzetten. Anderzijds kan die praktijk als zodanig, zo leren ervaringen in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, ook juridische implicaties hebben. Duidelijke wettelijke regels over de verplichtingen van financiële instellingen in het tegengaan van klimaatverandering zijn daarom meer dan welkom. Idealiter komt die duidelijkheid van de (Europese) wetgever. Aannemelijker is het dat de civiele rechter die sturing van geval tot geval op basis van open normen zal moeten geven en het dus nog wel een tijdje duurt voordat we die duidelijkheid hebben.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: ESG-compliance in een toeleveringsketen

De transitie naar een duurzamer klimaat en milieu staat hoog op de agenda van Europese en Nederlandse beleidsmakers en wetgevers. In navolging van het ‘Kyoto-protocol’ en de ‘Paris Agreement’, heeft de Europese Commissie (‘Commissie’) in haar ambitieuze ‘European Green Deal’4en ‘Fit for 55 Package’ gepubliceerd dat Europa moet omvormen tot een klimaat neutrale, grondstoffen efficiënte en concurrerende economie. Alle sectoren moeten daaraan meewerken door middel van bijvoorbeeld investeringen in milieuvriendelijke technologieën en bedrijven te helpen innoveren. De Europese wetgevers en nationale wetgevers van EU-lidstaten zetten beleid niet alleen in op klimaat en milieuduurzaamheid maar ook op sociale duurzaamheid, mensenrechten en bedrijfsaansprakelijkheid.

Read More
Print Friendly and PDF ^