Artikel: Toezicht en handhaving onder de Omgevingswet: bespiegelingen vanuit bestuursrechtelijk en strafrechtelijk perspectief

Hoewel de Omgevingswet wat betreft toezicht en handhaving geen grote wijzigingen beoogt, verwachten wij dat de introductie van de Omgevingswet impact zal hebben. Zo zijn er (nog) meer zorgplichten en gelden deze (specifieke) zorgplichten naast de vergunning. Ook zal er een onwenselijke verschuiving plaatsvinden van vergunningverlening vooraf naar toezicht achteraf. Overtredingen zijn ook eerder bestuurlijk beboetbaar. In navolging van de conclusie van A-G Wattel over het overtredersbegrip hopen wij dat de bestuursrechtspraak meer in lijn komt met de strafrechtelijke jurisprudentie. Ten slotte verwachten wij onverminderde aandacht voor bestuurdersaansprakelijkheid, waarbij wij de hoop uitspreken dat hiertoe niet (te) lichtvaardig zal worden overgegaan.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Zorgplichten, ei van Columbus of zorgenkindje?

De Omgevingswet bevat een aantal algemene en specifieke zorgplichten die voldoende zorg voor de fysieke leefomgeving eisen, al dan niet vanwege een specifieke activiteit. Er wordt ingegaan op enkele verschillen met reeds bestaande zorgplichten in het omgevingsrecht en welke bezwaren er bestaan tegen de strafrechtelijke handhaving van de zorgplicht in artikel 1.7a Omgevingswet. En er wordt aandacht besteed aan de verhouding tussen de specifieke zorgplichten voor milieubelastende activiteiten en de omgevingsvergunning of algemene regels en de vraag in hoeverre dit tot extra eisen kan leiden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De nieuwe frontlinie van opsporing: aanvullende verplichtingen voor bedrijven in een digitale samenleving?

Vaak is de data waar het om gaat en waar in het kader van een strafrechtelijk onderzoek interesse in is in het bezit van bedrijven en bevindt de data zich op servers in verschillende landen, zowel binnen als buiten de Europese Unie. Tot voor kort voorzagen de instrumenten ter verkrijging van deze data in mogelijkheden van bevoegde autoriteiten om zich via de daarvoor aangewezen autoriteiten in andere landen, dus indirect, tot deze bedrijven te wenden. Er is echter een ontwikkeling zichtbaar waarbij het in steeds meer gevallen mogelijk wordt voor autoriteiten om zich direct tot bedrijven te richten met een bevel tot uitlevering van data.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Actie tegen greenwashing door vliegmaatschappijen

De Europese Commissie en nationale autoriteiten voor consumentenbescherming ondernemen actie tegen misleidende greenwashing door vliegmaatschappijen. De actie heeft tot doel ervoor te zorgen dat de handelspraktijken in de sector luchtvervoer op het gebied van milieumarketingclaims in overeenstemming zijn met de consumentenwetgeving van de EU, door ervoor te zorgen dat milieuclaims voldoende worden onderbouwd en gecommuniceerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Strafmaat & Wet Bibob

Rechtbank Amsterdam 18 april 2024, ECLI:NL:RBAMS:2024:2231

De verdachte is in deze zaak veroordeeld tot een voorwaardelijke taakstraf van 30 uur en een geldboete van 10.000 euro voor feitelijk leidinggeven aan het uitvoeren van bedrijfsactiviteiten zonder de vereiste omgevingsvergunning door een rechtspersoon en aan het niet op de door de Wet milieubeheer voorgeschreven wijze melden van een brand door een rechtspersoon. Interessant in deze uitspraak is dat in de strafmotivering de rechtbank het volgende overweegt: "De rechtbank heeft gezien dat de veroordeling voor verdachte in het kader van de Wet Bibob mogelijk verstrekkende gevolgen zal hebben." De rechtbank is van oordeel dat gelet op alle genoemde omstandigheden - waaronder de toepassing van de Wet Bibob - aanleiding bestaat bij de straftoemeting af te wijken van wat de officier van justitie heeft gevorderd.

Read More
Print Friendly and PDF ^